Amalan men'tahnik' pada bayi

Salam all..
Sedikit perkongsian pasal amalan men'tahnik' pada bayi baru lahir...
Bukan apa...saja tiba2 teringat..hehe

Okay, bagi sesaper yang blum tahu apa itu tahnik..?meh..baca sini..I copy paste saja..

“Tahnik ialah mengunyah sesuatu kemudian meletakkan/memasukkannya ke mulut bayi, lalu menggosok-gosokkan ke langit-langit mulutnya. Dilakukan demikian kepada bayi agar supaya ia terlatih terhadap makanan dan untuk menguatkannya. Dan yang patut dilakukan ketika mentahnik hendaklah mulut bayi tersebut dibuka sehingga sesuatu yang telah dikunyah masuk ke dalam perutnya. Dan yang lebih utama ketika mentahnik ialah dengan kurma kering (tamr). Jika tidak mudah mendapatkan kurma kering (tamr), maka dengan kurma basah (ruthab). Dan kalau tidak ada kurma dengan sesuatu yang manis dan tentunya madu lebih utama dari yang lainnya (kecuali kurma).”(Fathul Bari, 9:558, Darul Ma’rifah, Beirut, 1379 H, syamilah)

Himah tahnik adalah agar yang paling pertama masuk di perut bayi adalah sesuatu yang manis dan ketika itu berdoa mengharapkan keberkahan.

Kali ni, Hamza tersangatlah bertuah..sebab dia dapat ditahnik oleh seorang ulama yang sgt kitorg kagumi...
Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamid...


Nak dijadikan cerita..pada hari ke-7 Hamza dilahirkan, sepatutnya banyak perkara2 sunat yang kami patut buat...tapi sebab kesuntukan masa..
Kebetulan hari ke-7 tu jatuhnya pada Maulid Nabi..masyaAllah..
Kebetulan jugaklah malam tu Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamid ada ceramah kat Masjid Saujana Utama, Sg Buloh..so apalagi..??terus kejar la yop!
Maknye..konpemla ikut skali..takpelah langgar pantang kejap demi habib, hehe
Ikut pun dok dalam keta sajala...
Bila kami dpt tau mana habib ada ceramah malam tu, terus aku siapkan perkakas untuk bertahnik macam kat bawah ni..


So, kami sampi kt masjid tu elok-elok nak masuk waktu maghrib, nasib baikceramah start lepas maghrib, bukan lepas isyak...kalo lepas isyak, mau perut maknyer masuk angin, heh!
So, lepas habis ceramah, husband kebetulan dapat mendekati Habib, dan Habib masih ingat lagi husband sebab diorang pernah dalam kumpulan umrah skali, alhamdulillah....Allah dah permudahkan segala urusan malam tu...
Nak menangis jugakla air mata terharu maknyer ni sbb dapat ditahnik oleh ulama, masyaAllah...
Heheh..

Comments

Popular Posts