Skip to main content

Posts

Hey! Read this :)

Kek Pisang Guna Blender

Salam semua..
Memang tahun 2018 dan 2019 tahun durhaka sungguh..langsung satu entry perkongsian pun tarak.
Apa yang disibukkan pun tak tau.
Tapi inshaAllah ada masa-masa terluang ni boleh lah Omma share sikit resipi kek pisang pakai blender confirm jadi hehehe.

Almaklum, Omma bukanlah baker amatur so mixer pun tak dak kat rumah. Jadi, saat-saat anak berzikir nak makan kek, Omma kena kreatif guna apa saja sumber yang ada kat rumah tu. Maka, tara! Blenderlah jawabnya.

Ok, resipi mudah dan menjadi. (jangan di kisahkan loyang dalam gambar tu, almaklum, baker amatur lah katakan, serba serbi tak lengkap. Loyang puding pun jadi laaaa, hahaha. Lepas ni pasti Omma lengkapkan semua alatan baking, aha!)

Bahan-bahan;
Pisang lenyek 1-2 cawan (pisang masak ranum lagi sedap, manis buah)
Gula perang 3/4 cawan (boleh kurang lagi jadi setengah kalau takmau manis)
Tepung gandum 1 1/2 cawan
Minyak sayur 1 cawan
Baking powder 1 sudu kecil
Soda bikarbonat 1 sudu kecil
Telur 4 biji
Esen Vanila 1 sudu kecil …

Latest posts

Happy New Year! Belum terlambat lagi kan...

Hospital Andorra, cantik..secantik namanya...

Roadtrip ke Krabi bersama anak tanpa konvoi-Gajah dan Makan-makan

Brain Gym..Apa tu?

Slime melekat pada rambut!

Roadtrip ke Krabi bersama anak tanpa konvoi-Island Hopping- Poda Island, Tup Island, Chicken Island, Phra Nang Cave