Nuffnang Ads

Sakit je makan bubur....hmmmmm

Assalamualaikum...
Perasan tak..asal sakit je nak makan bubur..asal demam je nak makan bubur..
Agak2 nyela kenapa bubur..kenapa bukan nasi ayam la..nasi beriani la..
Sy sendiri pun suka makan bubur kalau badan rasa tak sihat..
Kenapa?
Sebab malas nak kunyah banyak makanan dalam mulut..
Kalau makan nasi, silap-silap makan nasi dan kuah sup je..so mana peginye protein..sayur-sayuran..
Sebab tu sy suka makan bubur..
Sebab dalam bubur kita boleh padatkan jumlah kalori dan padatkan dengan sumber lain seperti daging cincang/flake ikan/ayam cincang dan sayur-sayuran akan jadi lembut..boleh semua masuk sekali dalam bubur..
Dan boleh juga ditambah dengan santan sedikit untuk beri lebih tenaga kepada si pesakit tadi..
Kanak-kanak pun boleh nikmati bubur ni...
Dan satu lagi..pesakit akan lebih relax bila makan, kerana takperlu guna tenaga lebih untuk mengunyah makanan..hehe
Cumanya..perlu beringat, bubur takperlu terlalu banyak air, kerana boleh kurangkan nilai nutrisinya..dan boleh buatkan si pesakit berasa cepat kenyang..
Ni bubur cara saya..
Campuran nasi...sumber karbohidrat
Campuran sayur..sy suka pakai celeri kerana kandungan minerals nya..
Campuran habbatussauda yang dikisar..kan habbatussauda itu penawar segala penyakit..
Campuran barli..high in fiber..
Protein? Udang pun boleh...ikan pun boleh..ayam cincang pun boleh...
Dan tentunya minyak zaitun...
Ok..selamat mencuba bubur 'demam' sy..
Thanks for reading!
May Allah protects you..

Comments

  1. Replies
    1. Time sakit xlalu nk makan mmg sedap la linda..time sihat nampak nasik jela..hee

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kebaikan Keburukan (Pro & Cons) Hantar Anak ke Sekolah Agama / Tahfiz...

Jamu kunyit oooooo jamu!

Nak bersalin di Hospital Pakar An Nur Bangi? Jom tengok budget...