PenAntiaN yanG BerAkhir..WelComE 4th Caliphs..

Assalamualaikum...
Alhamdulilah..ya Allah...Syukur kami kehadratmu..
Akhirnya penantian untuk kelahiran anak ke4 berakhir...
Tepat azan berkumandang tandanya masuk Zohor pada 8 Januari, lahirlah putera ke-4 kami...
Kali ni, kami memilih untuk bersalin di hosp kerajaan memandangkan memang sy staf sana..
Ini sememangnya pengalaman kali pertama tau bersalin di hosp kerajaan..:D

Sebelum ini, anak pertama sampai anak ke-3, sy bersalin malah f/up di hosp Pakar An-Nur Bangi..
Hmm..mulanya sebab susah jugak nak ke hosp kerajaan..so, yang private ni, boleh sy buat f/up masa hari Sabtu, so tak kacau working days..

Masa nak bersalin anak ke-4 ni...memang la sy terbayangkan Dr Khamsiah Muda, doktor wanita yang dah menyambut anak2 sy sebelum ni..
Doktor yang lemah lembut, masyaAllah..seyes sy teringatkan doktor wanita ni..

Tapi kali ni, sy sebenarnya dari awal dah prepare mental dan fizikal untuk bersalin di hosp kerajaan..tau-tau jela..banyak sgt spekulasi yang tidak baik pasal hosp kerajaan..memang semasa di dewan bersalin, semua spekulasi tu datang!..hahahahah

Tapi..tapi..tapi...ianya sebaliknya!!!
Percayalah..sy dan suami jugak agak terkejut..

Mula-mula sy dimasukkan ke wad atas sebab air ketuban kurang..bacaan AFI masa routine checkup hanya 7..dan kebetulan bila doktor tya pasal fetal movement, ye..memang semenjak 2-3 hari lepas sy rasa baby kurang gerak..dan..(maknye tak pulak bilang betul-betul kan..heheh)..so doktor decide utk diadmit dan IOL (induce) besok paginya...

So, utk tidak mengambil risiko, sy pun mendaftar di Unit Hasil, then kebetulan masa tu, ward full dan takde bed yang kosong..so, kena tggu hosp call sebelah petang sebab paling lewat kena admit malam tu jugak..

Once hosp dah call, dalam jam 7 pm, sy dan suami pun mula daftar di emergency department...then terus ke wad 2B, HPJ..alhamdulillah, everything went so well malam tu..dan sy pun ada rasa contraction..tapi irregular lagi..
Dah admit..rasa sedih pulak..husband kena la pulang..tak dibenarkan kan suami tunggu semasa di wad..1st time jugak tido di wad tanpa suami..(sebelum ni swasta mmg husband ada disisi je 24 jam)..

CTG baby mula diambil..erm..s/nurse kata CTG macam ok, tapi heart beat baby macam tinggi..ermm..cemas pulak sy rasa..ok ke my baby..agaknya kepenatan, sy tertido tak sedar doktor MO ada buat round, hahaha..tapi terjaga kejap2 bila ada contraction..

Besok paginya..macam biasa, s/nurse datang minta sy tunggu di depan bilik prosedur A untuk mulakan letak ubat induce..so, bila tiba giliran, doktor buat V.E dulu..then dia kata, 'eh..dah bukak dah 4 cm ni..takperlu la letak ubat...'..so doktor trus buat ARM (pecahkan air ketuban)..
Padahal masa tu, labour room blum call lagi nak pastikan ada bed kosong..hadoiii...menunggu la kejap..

Once labour room kosong, sy ditolak dengan wheelchair ke labour room..time tu nasib baik husband dah sampai, semangat sikit!Anak2 pagi tu dah selamat hantar ke sekolah...legaaa rasa hati...rindu pulak pada Muadz..

Alhamdulillah, memandangkan HPJ adalah hospital yang father-friendly, so, husband bolehlah meneman masa di dalam labour room sampai bersalin..sonokkkkkk sgt!dah rasa macam bukan dok di hosp kerajaan..
Dan..kami berdua pun agak terkejut dengan kecanggihan katil dan alat2 kelengkapan bersalin dalam bilik bersalin tu!!Sangat canggih okkay! (walaupun tak faham apa fungsi each equipment tu..)

Ok, now rasa sakit makin kuat..kuat dan kuat..ada yang tak regular..sy tak igt berapa kerap tapi sy rasa sakit sgt..sy request dari awal lagi untuk suntikan epidural..sy tahu dan faham akan kesan sampingannya..tapi hanya itu jer yang mampu menahan rasa sakit bersalin..
Memang masa tu..epidural agak lambat..sy tiba di labour room dalam jam 9.00 am, rasa sakit yang tak dapat ditahan sehingga keluar air mata bermula jam 9.30 am sehinggala pakar bius datang utk epidural jam 11.15 am..bayangkan...mmg lama jugak sy menahan sakit...
Saya tak tahu nak gambarkan rasa sakit bersalin tu macam mana...
Memang ini bukan kali pertama bersalin..
Tp ini kali pertama sy rasa sakit yang sebegitu rupa...astagfirullahhala'zim..time tu..memang..sy mohon pada Yang Maha Lembut untuk berlembut dengan sy, kurang kan rasa sakit yang sy alami..contraction yang kuat mmg sy tak dpt tahan..
Sebelum pakar bius menjalankan prosedur epidural, sempat dia menerangkan pada sy kesan sampingan dsb, tapi time tu sy hanya kata..ok doktor, sy dah tak tahan dah...
Semasa suntikan dibuat pada tulang belakang sy pun sy tak rasa sakit langsung sebab rasa sakit contraction tu lebihhhhh lagi..
Alhamdulillah..lepas 15 minit..rasa sakit kurang..tapi dia tidaklah block pain tu semuanya..masih ada rasa sakit lagi, cuma kurang la berbanding tadi..
Masa berlalu..kontraksi makin kuat...CTG baby masih dipasang...
Tiba-tiba..CTG baby nampak irregular..seolah2 terputus2..sy dan suami jadi panik!
Kenapa..?apa yang dah berlaku..??
Doktor dan s/n incharge mula berbincang..dan doktor kata kami akan masukkan internal CTG sebab macam putus2..
Lepas masukkan internal CTG..doktor buat V.E dan bukaan masa tu dalam 7 ke 8 cm..belum fully..
Then..doktor keluar..tiba-tiba kami (sy dan suami) sekali lagi dgr CTG tu putus2..s/n datang dan check pada graf, sy dgr dia sebut 'Brady' doktor...maksudnya jantung baby sy dah makin lemah...
Aduhhh...
Doktor tya..'dh ada rasa nak meneran tak'...time tu mmg belum rasa lagi...
Then, sy kata..takpelah doktor, kalo perlu tolak sy ke OT utk operation pun sy ok je asalkan both selamat..
'sayang Pn, dah bukak 7 cm, lagipun nanti susah nak kena tolakkan baby ke atas smula, baby dah ke bawah...'
Ermmm...doa demi doa dipanjangkan...
Apa yang sy fikir sekarang adalah hanya nak selamatkan baby tu..risau pulak kalau sy lemah dalam meneran, baby akan lemas..lagipun dari awal air ketuban mmg dah kurang..
Saya pun terus meneran untuk turunkan kepala baby..masa tu sy takpasti apa status BP dan Oksigen sy, tiba2 je BP puff dipasang di kiri lengan sy, sy juga turut dipasang bantuan oksigen..
Tiba-tiba sy mendapat kekuatan untuk meneran, mungkin juga dah tiba masanya untuk baby keluar..sy terus cakap' doktor! sy nak meneran ni!'..

Alhamdulillah, hanya dengan 2 kali meneran, akhirnya baby selamat dilahirkan..
Sy boleh nampak dengan jelas bagaimana Hamza dikeluarkan buat kali pertama..berbeza dengan yang sebelum ni..
Sejurus selepas dilahirkan, Hamza berak!..ya Allah..syukur dia tidak distress di dalam..
Hilang semua kesakitannnnn..
Hilang...
Lega...
Baby sihat, sempurna..berat 3.1 kg..
Semoga Hamza menjadi seorang yang kuat di dalam perjuangan agama, sekuat namanya..ameen..

Terima kasih Allah..
Terima kasih Suami..
Terima kasih semua atas doa kalian..

Betapa sy rindukan arwah ibu sy..mengenangkan bagaimana agaknya dia menahan rasa sakit untuk melahirkan 10 orang anak...subhanAllah, Allahuakbar..
Al-fatihah untuk arwah ibu sy..







Comments

Popular Posts