Koleksi Lauk Berpantang Selepas Bersalin

Salam all...
Selamat berpantang!!
Ucapan itu untuk I okkay..
Alhamdulillah..berpantang so far sangat okay..just nak share sedikit sebanyak apa yang aku buat masa berpantang ni..

Bangun pagi: 6.30 am readykan sarapan dan bekal anak
-readykan anak2 bangun untuk ke sekolah dengan bantuan bibik
-panaskan batu tungku..
-panaskan air mandian herba

Lepas anak-anak ke sekolah..
-menyusu baby Hamza
-sarapan: biasanya aku akan makan berat terus i.e nasi putih panas dan lauk pantang (minggu pertama berpantang aku makan nasiiiii jeerrr) atau roti dan protein shake (ini minggu kedua)
-then aku mandi dengan air mandian herba
-lepas tu bertungku sementara baby tak bangun, kalo Hamza bangun, aku akan menyusu dulu
-ada masa aku akan mula mengepam susu (aku start mengepam pada hari ke-5) sebab susu dah start banyak..alhamdulillah dengan bantuan set Shaklee dan izinNya jua lah susu aku banyak..
-lepas makan, aku akan pakai kapur sireh + air perahan limau nipis kat perut then pakai bengkung dan pilis pada dahi..
-then rehat sambil menyusu baby Hamza
-sebelum anak-anak balik dari sekolah, aku akan makan tghr dulu iaitu nasi putih, sayur air dan lauk pantang

Bila anak-anak balik dari sekolah..layan diorang kejap..
Then petang kalo rajin, aku bertungku semula...kalo tak, bila ada masa, malam baru aku bertungku bilamana baby Hamza belum bangun lagi..
Barut or bengkung ni aku pakai sampai ke malam, tapi agak2 tak selesa, aku bukak dan tido tanpa bengkung ni...sbb nak allow kulit untuk bernafas jugak..

Begitulah jadual berpantang orang-orang berpantang..heheh
Ada jugak yang pakai bengkung before makan sebab boleh kecikkan ruang perut, so that dia xakan makan banyak la kan..pun boleh jugak..

So antara koleksi lauk-lauk berpantang..seperti berikut...




 
Heeee...
Ada lagi...
Yang xsempat nak snap gambar..
-bubur ayam halia...
-daging black pepper..
-sawi telur masak air..
-ayam masak stim
-ayam masak halia
 
 
Nanti bila ada idea lagi I sambung na...ni anak2 dok menangis berebut mainan..hadoiiiii...

 

Comments

  1. keynote, aku dulu kan, time pantang memang rasa berselera jugak..sebab lauk pantang pun sedap2 belaka..kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahha..sama la weh....nasik xleh bertambah, so aku buh bykkk gila sekali makan...sedap weh lauk pantang!tmbah2 aku ni peminat tegar lada hitam!!

      Delete

Post a Comment

Popular Posts