Kebaikan Keburukan (Pro & Cons) Hantar Anak ke Sekolah Agama / Tahfiz...

Assalamualaikum...

Entri ini sy copy dari blog

http://their-link.blogspot.com/2011/08/pro-kontra-menghantar-anak-ke-sekolah.html

Saya letakkan di sini kerana sy sendiri mencari bahan-bahan perbincangan tentang menghantar anak-anak ke sekolah agama/ tahfiz...Alhamdulillah, sesungguhnya, Dia akan sentiasa memberi tunjuk jalan kepada hamba-hambaNya..
Semoga bermanfaat..

***************************************************************************************************
Salam to all ummis and parents

Saya sedang mempertimbangkan 'pros and cons' untuk menghantar anak saya ke sekolah tahfiz berasrama di Bangi/Kajang. Anak saya lelaki berumur 8 tahun dan perempuan berumur 9 tahun.

Diharap other parents dapat berkongsi pendapat/maklumat/pengalaman menghantar anak kes sekolah rendah tahfiz berasrama.

Terima kasih

***************************************************************************************************
as salam thn lps sy anta ank sy yg sulong ke skolah tahfiz darul fuqaha d bangi/kajang...alhamdulillah ader prubahan, thn ni ank ke 2 nk masuk jugak....akademik pun ader....dunia dapat, akhirat pun dpt..call penyelia ust. azlan 019 2677703 wslm..nosdin

****************************************************************************************************
Assalamualaikum warahmatullah.

rasanya terlalu muda untuk anak 8 9 tahun.. masukkan dulu dia kesekolah rendah islam..( yang pastinya banyak subject.. 14 kot) tengok dia boleh cope tak.  lepas upsr masukkan dia ke maahad tahfiz (ukur samaada dia boleh habis dalam masa 2 tahun) lepas tu dia mesti ambil SPM .. dan STAM kalau dia nak bergiat dalam bidang agama.

kat malaysia ni dah beribu dah hufaz.. tapi hufaz yang mahir tentang agama islam ni sikit sekali... amat rugi kalau kita cuma hufaz.. sedangkan telah ada engineer, doktor, magistrate, utz, lawyer yang juga hafiz

****************************************************************************************************
Salam,
Pengalaman sendiri & pengamatan.

Alhamdullilah .. walau pun masih baru berniat.
Dulu saya menghantar anak saya di Kelantan - Al-Imam International Kubang Kerian (berasrama penuh)
 
Saya kira menafaat  & kebaikan nya tak perlu di ceritakan lag i - semua dah tahu.
Tetapi cuba kita tanya diri kita & lihat perkembangan anak itu sendiri. Betul kita mencorak kan anak itu ...
 
Faktor : Nawaitu/Ambition kita /anak
1) Apakah itu yang kita mahukan dari anak kita? Jadi seorang Hafazan?
Jika 50-50  ia akan menggangu dalaman anak itu berjaya.
Saya juga tahu ramai mereka yang cemerlang sebagai architecture & engineer  & doktor yang hafiz
 
Faktor : Asrama - anak masih kecil
2) Apakah kita sanggup lihat anak kita yang kecil itu tinggal berjauhan entah makan entah tidak? Anak saya laki2 waktu 10 tahun kami hantar beliau & kini sudah lepasan universiti. Ibu biasa teringat & kasihan, nanti masuk 2-3 bulan tak tahan pulak? kalau dekat ok tetapi kalau jauh macam kami .. KL  ke Kelantan - setahun 2/3 kali aje jumpa. Jadi harus kental & tahan itu semua - rindu dendam kpd anak.

Faktor : Minat anak itu sudah di asah/didik
3) Apa kah anak itu sudah di didik dan cenderung ke arah situ? cuba lihat  sekolah tahfiz .. berapa ramai yang keluar  jadi hafazan.. & jadi nakal? Kita harus lihat negative nya juga..... ramai juga yang merokok di luar sekolah ..hmm. Ini saya sendiri lihat - sekolah agama penuh.
 
Faktor: Umur
Apa kah umur sekecil itu boleh menjaga diri sendiri - kena tahu jenis sekolah itu bagaiamana juga.
Jika anak itu boleh di latih ok jika tidak anak itu mungkin melawan dari dalaman ...payah nanti ..
 
Faktor : Sumber Kewangan - biaya sekolah
Harus bersih - jika tidak kita boleh lihat anak kita itu bagaimana? makanan juga harus jaga ..hmmm
 
Kerana pengamatan saya .. ramai juga anak2 itu di paksa/dorong ketempat yang tidak mereka minat.
 Lihat sekolah agama/tahfiz - macam dumping ground - sebab tidak berjaya / nakal di sekolah biasa hantar anak ke sekolah agama/tahfiz.  Kemudian bergaul & menjadi nama sekolah agama/tahfiz itu tidak elok. Anak kita rosak.
Jadi kena check juga sekolah itu. Maaf saya tak tahu pulak sekolah cik puan nak hantar tu ...
 
Walaubagaimana pun .. saya ucap tahniah kerana nawaitu yg murni tu ..

 
****************************************************************************************************
salam..betul pendapat tuan joko lungo kita..berdasarkan pengalaman saya sendiri..kesemua anak saya (4 org) pada usia 7 hingga 12 tahun saya masukkan mereka ke sekolah rendah islam ..dan jumlah subjek (dinniyah dan akademik = 14 atau lebih subjek) . Mualim dan mualimah memang pakar dalam mendidik anak2 saya ..dan alhamdulillah mereka cemerlang dlm dua2 jenis subjek..tetapi ibu dan bapa WAJIB memainkan peranan.

dpt result UPSR barulah saya apply sek. asrama penuh bertahfiz/maahad .milik kerajaan atau swasta .yg mana kecermerlangan akademik selari dengan dinniyah...dan skrg kak long tengah struggle untuk menjadi doktor hafizah wanita dan manakala adik2..dgn cita2 masing yg tetapi wajib hafiz al-quran.


nasihat saya..kita sebagai ibu dan bapa mesti mencorakkan masa depan anak2 kita..jangan terlalu mengikut kehendak mereka atau apa yang mereka suka..kita mesti tegas..dan yg paling penting displin..sebab anak kita adalah hak kita...
 
****************************************************************************************************
Pn Hanita..hilang akal ke apa budak 8 9 tahun nak dihanta ke asrama..budak umur mcm tu apa yang diorang tahu..kalau sekadar rasa nak lepas tangan membesarkan anak-anak baik takyah beranak..tggu la umur diorang dah besar sikit mcm dah sekolah menengah ke baru la hanta sek berasrama..lagipun budak2 ni cepat membesar..dan budak2 kuat mengingat..tak takut ke pn hanita nt anak2 hanta kat rumah org2 tua walaupun pn hanita tak tua lagi..tak faham la nape org2 kita anta anak2 yang masih kecil berjauhan dari keluarga..tade perasaan ke mak bapak diorang ni terhadap anak2 yang duk berjauhan dan kecil lagi..sepatutnya mak bapak yang kena menjaga anak2 semasa diorang membesar ni tak memberikan anak2 kepada org lain untuk dijaga..tak mustahil akan datang rumah2 org akan bertambah sekiranya ramai org mcm pn hanita ni

****************************************************************************************************
 
Erk..maafkan saya mencelah.. Jika saya boleh memberi pendapat..rasanya pengirim asal niatnya utk jadikan anaknya penghafal quran jadi kurang wajarlah kot guna perkataan 'hilang akal' kepada dia.

Semua org sayang anak dan cara memberi kasih sayang adlh subjektif. Jika nk tinggalkan anak di asrama bukan b'maksud nk lepas tangan dr m'jaga anak. Sekiranya anak sendiri minat apa salahnya kita menggalak dan tunjukkan kita ibubapa yg caring,bukan yg jenis lepas tangan.

Maafkan saya kerana menegur sbb saya rasa tidak patut m'beri tekanan kpd org yg b'niat nk hantar anak belajar alquran dengan ayat begini. Sekiranya hendak menegur, pastikan ayat kita dpt diterima dgn baik.

Kpd yg b'tya, saya rasa nak m'hantar anak ke sekolah tahfiz adlh pengorbanan t'baik seorg ibubapa sbb bukan ramai yg nak anaknya begini sbb m'junjung tinggi alQuran sbg punca ilmu. Ramai yg sangka punca ilmu adlh dr barat sana.

Bila dia memiliki akhlak alquran, dia akan tau sama ada patut atau tidak dia m'hantar parentsnya ke pusat jagaan org tua atau tak..

Tapi saya mahu membuka sedikit pandangan puan. Kebanyakan sekolah tahfiz tidak m'beri tarbiah yg mantap kepada anak. Barangkali ini yang dikatakan oleh puteri rahman.

Saya pernah b'kunjung ke sebuah sekolah tahfiz dan ntah mengapa melihat adik2 hafizah di situ, saya blm terasa nk m'hantar anak ke situ. Barangkali jika ada sekolah lain yang saya ada good instinct ttgnya insya Allah..

Buat masa ni saya mengajar sendiri anak2 m'hafal dlm keadaan saya bukan seorang hafizah..mmg susah tp insya Allah Allah akan mudahkan saya dn puan2 

**************************************************************************************************** 
salam...

Mmg semua ibubapa hdkkn yg trbaik utk anak2 mrk dunia & akhirat..yg penting ibubapa itu tlh cuba sedaya upaya utk anak2 mrk dan seterusny berdoa, brtawakal & brserah kesejahteraan & kebahgiaan anakny kpd Allah Taala. Pendidikan & pengalaman itu la yg akan digunakn oleh anak2 sbg panduan & pedoman hidup selain Al-Quran.
Mmg akan ada 'pro & con' dlm setiap tindak-tanduk yg kita lakukn...insyallah klau niat kita baik pasti dirahmati Allah. Tapi kita jgn terus lupakn tanggungjwb kita sbg ibubapa pula, klau kita hantar anak2 ke sekolah agama, kita kenalah juga pantau dan awasi mrk. Jgnlah serahkn bulat2 pada sekolah tahfiz shj & klau anak2 tdk mnjadi senang pula nk salahkn pihak sekolah.
Kt mana pn klau kita hantar anak2 kita belajar kalau kita tdk pantau & awasi tak menjadi juga anak2 kita tu, walaupun sekolah yg mahal.

Kita harus cari & belajar pendidikan dunia dan wajib cari & belajar pendidikan akhirat. Buatlah yg trbaik utk anak2 kita...insyallah, Allah akan permudahkn.

wasalam

****************************************************************************************************

Salam semua,
Anak saya bersekolah di Pusat Tahfiz Intergrasi di Jln Dato Keramat, KL. Hantar setiap hari 7.30 pg - ambik 5.30 ptg. Ini tahun kedua dia bersekolah di situ. Dalm usia 7-8 tahun tu saya rasa x perlulah kita biarkan jauh dari keluarga, kerana inilah waktu dia membesar bersama kita. Lebih cepat dia menghafal tanpa gangguan emosi seperti rindukan keluarga dsbgnya. Lainlah kalau anak Puan Hanita telah dilatih dari kecil. Pada saya, lebih suka tengok anak membesar didepan mata sendiri... umur baru 8 tahun... kecik lagi tu..


****************************************************************************************************
 
Alhamdulillah dan syabas kerana ada niat hendak menghantar anak ke sekolah tahfiz. Sekadar hendak menambah kongsi pengalaman seperti yang dikongsi oleh saudara Ahmad. 
Baru baru ni saya telah menghantar anak sulong saya ke madrasah tahfiz. Hati saya tergerak untuk menghantar anak anak ke sekolah tahfiz  disebabkan beberapa perkara yang berlaku didalam kehidupan,

 
a. Yang pertama apabila saya mendengar seorang ustaz membaca hadith dimana Saidina Omar ra membaca Taurat dan muka Rasulullah saw merah padam bila dia tahu dan bersabda sekiranya Musa as berada pada masa ini dia pun akan ikut syariat yang aku bawa. Persoalan ustaz itu ialah Bagaimana perasaan nabi terhadap kita bila kita kurang ambik peduli quran dll bahagian dalam agama kita sedangkan Omar ra yang baca Taurat pun nabi merah mukanya. Hari ni kita sibuk dengan urusan dunia kita sampai lupa ilmu yang sebenar ialah ilmu agama dan ia akan ditanya di akhirat nanti. Samaada kita dapat 10 A etc dalam UPSR, SRP dan SPM ia tak ditanya cuma muamalat semasa belajar akan ditanya. 
 
b.Saya berjumpa dgn kawan kawan yang anak mereka telah menjadi hafiz dan alim. Selepas itu baru belajar SPM secara persendirian dan alhamdulillah dapat 9A etc. Sekarang sistem telah berubah dimana kita boleh ambil pelajaran spm etcbila bila masa. Saya berpendapat kita boleh ambil peluang ini utk belajar agama dahulu lepas tu baru ambil jurusan lain. Untuk kita yang dah terlanjur ni, pastikan anak anak tak ikut jejak kita. Biarlah mereka jadi anak anak yang engineer dan hafiz serta alim. Tambahan sekarang kita lihat ratusan ribu pemegang diploam, ijazah etc tak ada kerja.
 
c. Seorang pengerusi madrasah pernah menukilkan hadit, ibu bapalah yang membentuk anak anak samaada nak jadi islam, yahudi, majusi atau nasrani, Dia kata usia dari 1 tahun sampai 18 tahun adalah masa utk kita didik anak anak jadi orang yang beragama ISLAM. Jadi janganlah buang masa yang penting ini.

Walaubagaimanapun ada juga parent yang hantar anak anak belajar tahfiz dan SRP ,SPM serentak kalau rasa mampu bolehlah. 
 
Wallahualam

Suhaili Bin Sahari
Tel: 0133974740
email address: surosab161@gmail.com
http://suhailisahari.blogspot.com

****************************************************************************************************
 
terpulang pada individu..., sapa yg tak sayang anak..?? ada org yg tak dapat berpisah langsung dengan anak2 meskipun anak dah besar panjang dan ada org xkisah, bergantg pada latar belakang masing...! yg penting, klu letak anak kat asrama tu... jangan harap pada jagaan asrama 100%... selalu lah melawat/call/sms, ikuti perkembangannya... zaman dah berubah, kanak2 sekarang lebih cepat matang dan cabaran sekarang pun dah berubah... 
 
****************************************************************************************************
 
Sy pernah anta anak 7 thn ke asrama tahfiz di seksyen 32 shah Alan, Saya melawat tiap2 mlm utk ajar homework yg diberi. Memang kurang bagus anta anak USIA muda ke asrama. Paling baik semasa USIA 16 tahun okay la. Anak sy berada di sana selama 3 bulan je. .skrg Alhamdulillah da dpt masuk university bidang kejuruteraan. Saya tak menyesal pun anta dia tempohari , positive thinking   nya dia dpt pengalman . Klau diberi pilihan tak payahlah anta anak ke asrama trepang awal . Kita Cuma ada bbrp tahun je bersamanya sehingga dia masuk sekolah menengah @ masuk u then dia kawin Dan Ada keluarga sendiri.

****************************************************************************************************
salam.....

Kasar sungguh bahasa.... Mcm tak berapa setuju sikit dengan ayat pn puteri tu...Pada pandangan saya,tak salah kalau pn hanita nak hantar anak dia umur lingkungan 8 dan 9 tahun pergi belajar sekolah agama atau tahfiz sekalipun...Pernah dengar ayat ni tak??? Melentur buluh Biar dari Rebungnya... Anak2 baya mcm tu hati masih suci dan mudah menghafal...Nak melawan pun tak pandai lagi...Lagi pun zaman sekarang ni ramai jugak anak2 yang KURANG AJAR sebab kurang pendidikan agama...Bagus niat pn hanita tu....Anak yang ada pendidikan agama dia mesti tau hukum hakam...Pendidikan dunia akhirat sama penting..Bagus la 
kalau anak dibekalkan dengan didikan agama kalau tua dan mati sekalipun tanggungjawab pn hanita dah selsai,tu antara anak dia dan allah..Tapi jarang saya dengar anak yang di didik ngan agama buang mak bapak kat umah org2 tua...Selalunya yang buat macam tu anak2 moden zaman sekarang yang kurang agama...Mungkin dorg tak tau hukum...Hantar anak belajar sek berasrama bukan bermakna tak sayang anak,sebab sayang la tu nak bagi pendidikan yang sempurna untuk anak...Biar dorg pandai hidup berdikari dan belajar hidup susah...Anak kalau terlalu dimanjakan tu yang jadi mcm2 gejala sekarang ni...Alasan sebab sayang anak...Fikir fikirkan la.... Maaf ye pn puteri...Kalau pendapat saya ni tak berapa best untuk didengar...Untuk pn hanita teruskan niat suci pn tu...Rindu berjauhan tu perkara biasa,berjauhan untuk kebaikan kan bagus...

Maaf ye sekadar bagi pendapat...Biasa la manusia takde yang sempurna.. :)


****************************************************************************************************
 

Salam…anak adalah anugerah Allah pd kita ibu ayah mereka…Allah pinjamkan ank2 pd kita dlm keadaan suci bersih,,,spt kain putih…

Kita yg mencorakkan mrk…pilihlah corak yg macammana kita nak…

Pd cik puteri,,,puan Hanita patut dipuji dan disokong…kerana dia nak didik anaknya kearah agama….tahfiz lagie…
Itu yg agama tuntut…lagipun didikan fardhu ain pd ank2 adalah wajib atas tiap2 ibu bapa…tp kalau kita boleh didik sendiri,,,lagie lah baik..
Takyah anta asrama…

Hantar ank ke asrama utk didikan agama tidak spt hantar mrk kerumah org tua2…jauh beza tuu…kerana syglah kita sepatutnya buat sptmana puan Hasnita
nk buat tuu agar ank2 dpt didikan sebaik mungkin semoga bila kita tua nanti,,,ank2 boleh jaga kita sendiri,,tak spt ank2 org lain yg lebih suka
hantar mk ayah mrk kerumah org tua2…cuba cik puteri kaji betul2 siapakah penghuni kat rumah org tua2 tuu,,,kebanyakan ank2 mrk adalah yg berjaya,,,,
punyai jwtan yg tinggi…tapi tiada masa utk jaga mk ayah mrk…kerana apa..?? kerana kurangnya didikan agama…fikir2lah…


****************************************************************************************************
 
salam,
dari pengalaman sendiri.saya hantar dah 3 org anak ke indonesia pada umur 12 tahun.dua org telah balik satelah masing2 menghabiskan 6 tahun disana,seorang masih disana dan yg dua orang telah balik dan keduanya yg telah pulang sekarang di UIA.

bukan lepas tangan,tapi bayangkan quality time apbila merika balik cuti 1 bulan setiap 6bulan selama 6 tahun berbanding ada dirumah tapi jarang2 spent real time bersama.bayangkan pengalaman merika apbila tidak berkepit bawah ketiak saja.
dan merika menghargai penghantaran ketempat pendidikan yg bukan ayah ibu dapat jengah tiap2 minggu.nabi muhamad juga dihantar keluar kota untuk di didik.Dia juga disusukan olih pengasuh.jgn beranggapan org yg menghantar anak ke asrama pada usia muda itu utk melepaskan tanggung jawab mendidik ,lainlah kalau anak2 itu di campak tanpa kerelaan untuk diajar.klu diajar dan terdapat kekurangan dia akan jadi kurang ajar,tapi klu naiwaitu untuk mendidik,maka terdidiklah dia.klu takut merika balas dgn hantar kerumah org tua apbila kita tua,pada saya itu pemikiran cetek.


****************************************************************************************************

Pn hanita, pada pendapat saya, puan perlu menyelidik syllabus sekolah tahfiz yg puan ingin hantar itu.jika puan rasa ia menepati objektif dan matlamat puan.....mgkin puan boleh mghantar ke sekolah tersebut. dlm membuat keputusan,kita perlu realistik. 
saya juga seorg ibu kepada seorg anak perempuan yg berusia 4 thn.saya juga seperti puan,mgharapkan yg terbaik untuk anak yg paling disayangi. saya lebih percaya,didikan dari ibubapa lebih penting dr didikan di sekolah.sbg seorg yg pernah menjadi guru,saya berpendapat bahawa syllabus di sekolah gagal membantu dlm proses pembentukan rohani anak2. oleh itu,saya juga sdg mgkaji sekolah2 agama swasta yg boleh mmberikan pendidikan AGAMA dan AKADEMIK yg baik. namun saya berpendapat...peringkat sekolah rendah,pelajar belum sesuai tinggal di asrama.pd waktu ini,biarlah kita mendidik sebaik2nya dan menunjuk ajar mereka.
Jadi pada pendapat saya, jika matlamat puan mmg mengharap anak puan menjadi "seseorang" dalam bidang agama,dan syllabus sekolah tahfiz tersebut menepati matlamat tersebut,maka mgkin puan boleh cuba menghantar ke sekolah tersebut.


****************************************************************************************************
 

Salam…..

Pada pendapat saya tak perlulah hantar anak yang masih kecil ke sekolah berasrama, nanti ada masalah kekurangan kasih sayang…  ini megikut pengalaman sya sendiri semasa kecil sudah berjauhan dengan keluarga hingga ke sekolah menengah juga berasrama rasanya banyak yang buruk dari yang baik….
 
****************************************************************************************************
 

Saya terpanggil untuk sharing pengalaman saya selaku seorang ibu yang hanya ada seorang anak lelaki tunggal yang bersekolah tahfiz, moga ianya bermenafaat hendaknya.amen

 
Selama ini saya amat teringin anak saya bersekolah tahfiz. alhamdulillah cita-cita saya dimakbulkan allah jua. Anak saya telah bersekolah hampir 4 buah sekolah tahfiz disepanjang persekolahan tahfiznya sehingga kini..macam-macam cerita dan pelbagai rasa disepanjang masa 4 buah persekolahan tersebut. Namun saya anggap ianya sebahagian 
daripada asam garam perjalanan hidup saya selaku hamba Allah yang pasrah dengan takdirnya. Alhamdulillah disini saya ingin berkongsi pengalaman saya dan dapat merumuskan beberapa perkara disepanjang pengamatan dan pengalaman saya moga ada hikmah untuk diambil iktibarnya insyallah. 
 
Pertama , eluk sangat anak-anak masuk belajar sekolah tahfiz dikala usia mereka masih muda. Kerana disaat itu mereka sangat bersih fitrahnya belum tercemar lagi. Berdasarkan  mengikut fakta sains anak kecil dari bayi sehingga 9 tahun mereka cepat merakam  apa saja dan terpahat diminda sehingga mereka dewasa. Seringkali kita baca apa yang diperolehi semasa usia-usia krital tersebut akan membentuk perwatakan mereka semasa dewasa. Saya yakin anak saya akan memberontak jika saya menghantar nya dikala beliau dah remaja. Kerana dikala itu kepalanya dah penuh dengan macam-macam idea, dan dadanya penuh dengan macam-macam rasa justeru itu amatlah payah serta zalim untuk meletakkannya dalam situasi terpaksa dan amat tidak selesa. 
 
Alhamdulillah anak saya walaupun balik sebulan sekali , tetapi setiap kali pulang kami akan menghabiskan masa kualiti yang amat manis. Beliau kerap kali memeluk saya dan mencium tangan meminta maaf jika terkasar atau lambat mengikut arahan saya. Anak saya amat berdisplin samada dalam solatnya atau menerima arahan atau tindakan susulannya.  Saya nampak jiwanya semakin halus dari masa kesemasa dan kami menikmati hubungan yang sangat indah serta harmoni, walaupun jarang berjumpa ..saya yakin semuanya berlaku kerana apabila kita JAGA ALLAH maka ALLAH akan JAGA kita. Saya bersyukur tindakan saya menghantarnya kesekolah tahfiz dimasa usia mudanya memang tidak sia-sia dan saya tidak pernah menyesal.  
 
kedua: disepanjang  saya hantar anak saya ke sekolah tahfiz , anak saya telah hampir keluar masuk 4  buah sekolah tahfiz daripada sekolah yang besar dan ramai pelajar-pelajarnya sehinggalah sekolah tahfiz yang kecil yang sedikit pelajar-pelajarnya.  Apa yang saya pelajari daripada pengalaman bertukar-tukar sekolah tahfiz ini,maka eluklah masukkan anak  kesekolah tahfiz yang tidak ramai pelajar-pelajarnya agar mudah dimonitor akhlaknya serta lebih fokus pembelajarannya.Guru-guru pula akan lebih bertanggungjawab daripada biasa berbanding dari sekolah yang ramai pelajar-pelajarnya.Dalam perihal tukar menukar sekolah ini , telah banyak kali air mata saya tumpah dan saya perlu bersolat istikaharah untuk memilih sekolah yang sesuai untuk anak saya.Terkejut sangat-sangat bila saya dapati ada kes mencuri , membuli , merokok dlln. Memang aneh juga kadang-kadang saya rasa; kerana sekolah-sekolah tersebut adalah merupakan sekolah tahfiz tetapi rupa-rupanya ianya belum tentu sesuai untuk anak saya.  
 
Ketiga: kepada para ibu bapa semasa menghantar anak-anak sekolah tahfiz perlu sentiasa menanamkan nawaitu yang jelas serta apa tujuan  bersekolah tahfiz kepada anak-anak kita. ini amat benar-benar membantu anak-anak untuk mereka sentiasa bersiap siaga dalam menghadapi cubaan ujian serta cabaran untuk belajar AlQuran serta menghafalnya..Mereka perlu difahamkan bahawa tujuan mereka belajar serta menghafal quran demi kerana CINTA kepada ALLAH dan bukannya terpaksa atau dipaksa. Apabila niat mereka jelas maka mereka akan bersungguh-sungguh walaupun payah dan susah serta besar cubaan dan dugaannya. Mereka perlu merasakan tanggungjawab yang digalas amat istimewa dan besar pemaknaannya selaku hamba allah.  
 
Saya kerapkali menegaskan kepada anak saya bahawa belajar atas dasar cinta kepada Allah bukan terpaksa atau niat-niat yang lain. Dia sepatutnya bangga kerana berusaha menghafal ayat-ayat Allah tuhan yang menciptanya sebelum beliau mempelajari ilmu dunia yang lain-lain.(Cita-cita anak saya selepas habis hafal quran adalah untuk belajar hingga boleh menjadi Pilot katanya.)
 
Anak saya diperengkat awal-awalan bersekolah  kerap kali mengeluh betapa beratnya tanggungjawabnya dan tak tahan dengan suasana persekolahannya dan rakan-rakannya  namun  apabila saya mengingatkan agar berbuatlah dan berperananlah dengan berlandaskan atas dasar Cinta kepada Illahi , dia kelihatan amat lega dan tidak pernah merungut lagi seolah-olah telah mendapat jawapan akan keseluruhan permasalahannya .
 
Setiap kali menjemputnya pulang dari sekolah ,saya kerap memeluknya dan menyatakan rasa bangga saya yang beliau sedang berusaha menjalankan tanggungjawab yang sangat istimewa selaku hamba Allah dikala ramai yang meremehkan. Alhamdulillah saya nampak banyak perubahan demi perubahan anak saya dan beliau nampak bermotivasi apabila tujuan belajarnya amat jelas halatujunya . 
 
Anak saya amat berusaha untuk belajar bersunguh-sungguh walaupun serba payah kerana agak kurang daya ingatan hafalannya namun saya tidak sesekali memaksanya atau menekannya kerana saya ingin dia buat atas dasar cinta kepada Allah bukan dipaksa. Saya tidak pernah memaksanya untuk menjadi sempurna tetapi  alhamdulillah anak saya amat peka dan prihatin akan adabnya selaku murid serta berakhlak yang sangat lunak selaku anak kepada ibunya . Saya yakin semuanya itu terjadi apabila dia bersiap sedia meletakkan Allah sebagai matlamat hidupnya mengatasi segala-galanya
 
Kini anak saya setelah menempuh pelbagai cabaran serta dugaan  dan masih panjang perjalanannya untuk menghabiskan hafalannya .suatu hari ,hati saya amat terharu dan terhibur apabila pada cuti sekolah yang lepas beliau tiba-tiba dengan senyuman manisnya berkata.."terima kasih ummi kerana hantar ke sekolah tahfiz". 
 
Ribuan terima kasih kepada guru-guru dan rakan-rakan anak saya disepanjang persekolahannya . Semoga Allah merahmati kalian serta memudahkan perjalanan hidup untuk menjadi hamba allah yang terbaik didunia dan akhirat jua. Amen
 
 Semoga coretan luahan hati saya ini memberi menafaat jua buat ibu-ibu yang berhasrat untuk menghantar anak mereka kesekolah tahfiz. Apa yang baik daripadanya adalah dari Allah jua dan yang tidak baik adalah dari diri saya sendiri.Kepada Allah jua saya memohon pengampunan Wallahualam.    
Salam rahmatan Fil Alamin
Maryam Jamelah
 

****************************************************************************************************
Salam,

sebenarnya, sekarang ni, dah banyak sekolah agama menyediakan pengajian tahfiz. mereka masih belajar subjek akademik seperti kementerian. dlm pd masa yg sama, menyediakan subjek diniyyah dan terlibat dgn peperiksaan awam (UPSR, PMR, SPM). cuma sekolah seperti ini, pelajar akan habis menghafaz dlm tempoh yg sangat lama berbanding sekolah pengajian tahfiz.

pada saya, lebih baik pn hanita menghantar anak ke sekolah seperti ini. tidak perlu hantar mereka ke sekolah berasrama kerana mereka masih terlalu kecil dan sangat memerlukan perhatian dan kasih sayang puan.

semangat puan utk memastikan anak2 mendapat pendidikan agama yg sempurna memang patut dipuji. itulah yg sepatutnya setiap ibubapa lakukan terhadap anak2 mereka. namun, tindakan menghantar mereka ke asrama pd usia terlalu muda, bukan tindakan yg bijak. sebab tu la, susah nak cari sekolah2 seperti itu.

jika puan rasa sekolah agama + tahfiz yg biasa menggunakan modul tahfiz yg trlalu lambat selesai, saya cadangkan, pn bantu anak2 puan sendiri dalam pengajian tahfiz. tidak mengapa jika puan, kurang mahir dalam hukum tajwid dan makhrajnya. hal itu, biar guru2 tahfiz di sekolah itu yang perbetulkan semula.

biasanya pelajar sekolah yg tak sepenuhnya tahfiz seperti ini mungkin menghafaz 2 - 10 ayat satu hari (tu yg lambat nak habis!). oleh itu, puan sendiri bantu anak2 menghafaz dgn lebih byk sehari. itu kalau puan sendiri boleh mengaji Qur'an. kalau tak pun, puan upah mana2 ustaz tahfiz mengajar di rumah.

kat rumah pula, biasakan memasang ayat2 Qur'an. contohnya, satu surah (terutama surah yg mereka sedang hafal) dalam masa seminggu ke dua minggu. biar mereka dengar selalu sambil mereka bermain atau santai di rumah. ini boleh dilakukan sejak kecil. sekarang ni, banyak je radio yg boleh dipasang usb. guna pendrive jer.masuk satu surah panjang atau 2 - 5 surah pendek dlm pendrive tu.pasangkan lagunya selalu.

semoga, usaha pn hanita dipermudahkan dan diberkati ALLAH SWT. 



****************************************************************************************************
Salam.  Pada pendapat n pengalaman saya adalah lebih baik hantar anak diusia muda2 begini.  Barulah betul cara kita mendidik anak.  Mulakan dgn Al Quran lepas tu barula ceburi  bidang2 lain yg seperti diimpikan. Lagipun sekolah2 tahfiz skrg dah ada ajar akedamik walaupun tidak sehebat sekolah biasa.  Pada pengalaman saya kalau nak masukkan anak2 ke tahfiz pada usia belasan thn agak susah kerana mereka telah byk mengenali DUNIA jadi berat sikit la nak masuk tahfiz. Tapi yg penting puan n husband kena banyak beri sokongan kpd mereka utk menghabiskn pengajian tahfz mereka hingga berjaya...jgn sekerat jln saja kerana kita akan hanya membazirkn masa mereka...wallahuaallamm...

****************************************************************************************************
ASSALAMUALAIKUM kepada semua sahabat SIM.
Saya terpanggil juga memberi pandangan kepada cadangan Pn Hanita. Syukur alhamdulillah masih ada yang sanggup berkorban 'perasaan' demi agama. Namun saya harap Pn Hanita mengkaji latarbelakang sekolah yang ingin Pn. amanatkan itu. Semasa saya tinggal di sekitar Bangi dan Putrajaya, rumah saya sering dikunjungi anak-anak dari sekolah Tahafiz setiap kali hujung minggu. Mereka datang membawa buku-buku agama atau kalendar Islam untuk dijual. Kutipan derma katanya... Cikgu /driver van menghantar mereka beramai2 di kawasan perumahan dan mengutip mereka pada waktu petang... Saya sangat tidak bersetuju, jika sekolah menggunakan pelanggannya (anak2 muridnya) untuk mendapatkan dana bagi keperluan sekolah. Ibu bapa mengamanatkan anak2 untuk dididik apa yang terkandung dalam sukatan pelajarannya (syllabus). Tidak ada alasan mengarahkan anak2 ini mengutip derma bagi tujuan pendidikan... Anak2 yang datang ke rumah saya itu kadang2 basah kuyup oleh peluh dan apa tah lagi tatkala hari hujan...  Bila saya mengajaknya masuk dan memberi minuman mereka amat ketakutan.. "nanti cikgu marah" katanya.. tapi anak yang semuda itu (lingkungan 8 ke 11 tahun) kita dapat melihat riak wajahnya yang sangat telus... jika lapar dan dahaga tidak dapat disembunyikan. Saya sering menemuramah anak2 ini dan bertanyakan aktiviti mereka di sekolah tahafiz tu.. sebab saya juga mempunyai anak2 sebaya mereka, dan berminat juga mendidik anak menjadi Al Hafiz dan Hafizah. Namun mendengar cerita anak2 ini saya menjadi amat curiga. Tidak diafikan ada sekolah yang baik.. sebab itu saya berpandagan Pn. Hanita mengkaji latar belankang sekolah itu. Takut anak kita sibuk ke sana  ke mari mencari wang hujung minggu.... tidak ubah seperti peminta sedekah. Sedangkan kita sudah membayar yuran sekolah dan menyediakan keperluannya di sekolah. Mohon maaf jika pandangan saya menyakitkan mana-mana pihak. Sekadar memberi pandangan....

****************************************************************************************************
Assalamualaikum warahmatullah.

hasrat tu dah baik tapi mungkin masih tak telitik. anak semuda itu perlu bimbingan dan kasih sayang sepenuhnya dari ibu bapa. masa ni lah ibu bapa kena disiplinkan anak. ajar anak tentang akhlak, tentang susila, masa ni lah  juga kita bentuk sikap, bentuk amal... dan juga bentuk pertalian/perhubungan yang betul antara anak dan keluarga. ... ajar mereka hidup secara normal . sebagaimana yang mereka akan hadapi dimasa depan mereka (bila dah dewasa dan berumah tangga)

usia sebegini juga adalah usia mereka belajar berdikari, belajar urus diri sendiri dengan baik dan membentuk dirii dengan sikap, amalan dan "world view" yang tepat.

sapa nak tunjukkan dan ajar tu semua?
sapa nak hukum kalau meraka buat salah? sapa nak puji kalau mereka melakukan sesuatu yang baik... (guru?  atau ibu bapa kakak abang,nenek dato.....)

saranan saya. ..  masukkan anak tu dalam sekolah rendah islam (swasta munkinya) yang ada program KBSR dan juga mata pelajaran islam yang mencukupi, pembacaan quran, dan pendidikan amal serta pembentukan akhlak..  ia memudahkan kita untuk prepare anak tu berdikari bila kita  hantar mereka ke maahad tahfiz.

lepas upsr boleh lah mereka pegi..  kalau tak pun masuk lah maahad lepas PMR.

pengalaman saya menunjukkan bahawa yang masuk maahad tafiz selepas PMR (dengan kehendak sendiri) lebih berjaya menghabiskan hafazan 30 juzuk dan kendianya mendapat keputusan yang cemerlang dalam spm kendianya..

kalau nak anak kita dalam aliran agama, cara yang paling pantas ialah. sekolah rendah islam, ambik upsr, sekolah menengah islam ambik pmr masuk tahfiz 2 tahun kendian masuk tingkatan 4 dan ambik spm. lepas tu ambil STAM (cari sekolah yang buat program STAM setahun) lepas tu pegi lah mesir, jordan, moroko.. yaman... belajarlah sampai PHD...

barulah . menjadi utz yagn berwibawa dan boleh berperanan besar dimalaysia.

bila di maahad tahfiz. peraturan yang ada adalah peraturan sekolah. pengajar tak dapat sepenunya melihat adab berkeluarga, cara pergaulan keluarga, interaksi dengan masyarakat.


***************************************************************************************************

HANTAR ANAK KE TAHFIZ

 
Assalamu'alaikum..saya nak tanya pada sesiapa yang ada hantar anak ke maahad tahfiz..saya nak tau sekiranya anak saya telah tamat belajar di maahad tu, apakah langkah seterusnya..ke mana boleh dihantar anak saya..saya teringin tengok anak saya jadi tenaga pengajar atau pendakwah..saya buntu gak pikir nak Tanya orang lain xde pengalaman lak hantar anak ke tahfiz..sehingga saya berbelah bagi pula..harap hati saya teguh nak hantar anak ke maahad tahfiz..sbb dia pun minat nak masuk..tlg beri pandangan yer..tq

hantar pegi jordan atau mesir..

lepas habis syahadah atau tamat 30 juz....sambung belajar alim...syor saya tuan pergi tanya ustaz di miftahul ulum masjik jamek sri petaling...insyallah...

Mahaad tahfiz ni ibarat sekolah swasta, cari yg betul2 punya maahad tahfiz, bkn yg guna budak kutip derma tu.. Kalau ikut yg betul maahad ni ikut kurikulum dr KPM jgk, ada upsr.. Cuma dorg ada subjek tambahan agama... Kalau tak silap aku la

Anak TT betul2 minat ke utk mendalami bidang agama?

lepas habis syahadah atau tamat 30 juz....sambung belajar alim...syor saya tuan pergi tanya ustaz di miftahul ulum masjik jamek sri petaling...insyallah...

xsilap dulu syarat nak masuk kurang2 kena hafaz 10 surah terakhir.tp ni ms thn 1997 la.sepupu aku masuk sini tp xlama dlm 2 thn pastu kuar..

Boleh wat duit kat masjid2 bila dah beli ilmu agama...lhidup pun senang...xde tekanan dari bos..xde gaji mati...yg penting,lagi besaq serban,lagi bnyak duit...tt juga boleh menantu yg ramai...menantu fresh gitu...

pulakkk..tak terpikir sampai situ tuan..

Anak TT betul2 minat ke utk mendalami bidang agama?
tu laa..dia yang nak sangat..:)

hantar pegi jordan atau mesir..
caranya? ada prosedur atau kat mana nak dirujuk?:)

Boleh wat duit kat masjid2 bila dah beli ilmu agama...lhidup pun senang...xde tekanan dari bos..xde gaji mati...yg penting,lagi besaq serban,lagi bnyak duit...tt juga boleh menantu yg ramai...menantu fresh gitu...

itu contoh tak baik..ostaz cari makan :(

caranya? ada prosedur atau kat mana nak dirujuk?:)

prosedur tu taktaula tuan..
saya ingat kat kampung saya selalu ada pelajar yang nak sambung study kat jordan/mesir mintak derma untuk kos hidup beliau kat sana..
hantar jek tahfiz.untung nasib anak TT doakan TT bila TT dah meninggal nanti

 Aku solat jamak pun sebab dalam hadis ada sebut cara nabi muhammad solat jamak...so klau Allah nak terima solat aku ke atau nak tolak,biaq Allah putuskan...sebab Allah itu tuhanku...

Hg sapa nak tolak solat aku?adakah hg ni anak Allah untuk tentukan sah solat,neraka dan syurga?:)):)):))

Satu lagi aku nak habaq...hendaklah kamu mencintai imam syafie lebih dari nabi muhammad,lebih dari abah kamu,lebih dari bini kamu,lebih dari segala manusia...sebab imam syafie yg tentuksn sah solat atau tidak.. :eek::eek::eek:

Wat tt..tiap2 perbuatan dimulai dengan niat...atas niat apa tt nak hantaq p tahfiz?adakah untuk cari makan?atau nak suruh anak dok masjid 24 jam doakan tt sementera menantu pompuan tt pergi kerja sara hidup anak tt dan cucu tt?
Assalamu'alaikum..saya nak tanya pada sesiapa yang ada hantar anak ke maahad tahfiz..saya nak tau sekiranya anak saya telah tamat belajar di maahad tu, apakah langkah seterusnya..ke mana boleh dihantar anak saya..saya teringin tengok anak saya jadi tenaga pengajar atau pendakwah..saya buntu gak pikir nak Tanya orang lain xde pengalaman lak hantar anak ke tahfiz..sehingga saya berbelah bagi pula..harap hati saya teguh nak hantar anak ke maahad tahfiz..sbb dia pun minat nak masuk..tlg beri pandangan yer..tq

Aha...tahniah tuan...teringat cerita Sheikh Zainul Asri mudir Darul Hadis...semasa anaknya umur 6 tahun (kalu tak silap)...anaknya minta nak masuk tahfiz...menangis gembira sheikh mendengarnya...Anaknya sekarang berpeluang ke Yaman melanjut pelajaran.

Anak saya pula sebelum ni belajar sekolah agama rakyat...tapi bila tamat darjah empat dia minta nak masuk tahfiz...memang sy berniat nak hantar anak ketahfiz..jadi hantar juga walau belum tamat sek rendah..

Ustaz sekolah ada cakap...kalu tamat tahfiz 30 juzuk...buat shahadah 2 tahun di KL...sy taktau kat mana...Apabila umur 17 tahun bole pergi yaman....sementara nak tunggu umur 17th...anak kita bole ambil SMRAM(sijil menengah agama) dan STAM(sijil tinggi agama) dahulu....:D

jangan bimbang bro, hantar je anak tu masuk tahfiz, bila kita dah mula ALLAH pasti tunjuk kan jalan, x pyh tny org lain

cari yg betul2 sahih.. ada SPM STAM & exam2 yg perlu utk prasyarat lanjut pelajaran ke peringkat lebih tinggi..

bgus gak ni....
aku pon plannig nk hntr anak blajar ngaji cam TT..

tu laa..dia yang nak sangat..:)

Kalau betul2 minat, sbg ibu bapa, dah jatuh hukum wajib utk tempatkan dia di tempat terbaik. :D

Sy doakan agar tuan berjaya.


klu nk yg di bwh kerajaan..
lps SPM masuk darul quran..dpt diploma quran
@stiap negeri ada maahad dia yg ikut sukatan darul quran..slalunya dkt masjid negeri..elaun dpt..
blaja rjin2 jer..
lps habis bleh la smbung mn2 dlm u negeri@luar klu nak..nk amik medic pon bleh..
klu nk yg lg baguih ilmu agama,mendalam,blaja dkt pondok moden.yg akn ada ujian2 dia

salam TT. rasanya kat kota baru ada 1 sekolah swasta yang guna konsep tahfiz, tapi ada belajar akedemik yang biasa juga. ni kawan aku yang cerita. anak dia belajar situ rasanya dulu. skrg ni buat professional accounting, baru grad CIMA kat uk. kalau tgk anak dia, memang sejukla mata. aku kalau ada anak pempuan, memang aku dah cop dia jadi menantu dah.:))

tak semestinya grad tahfiz, wajib jadi pendakwah sepenuh masa TT. ada juga yang grad tahfiz yang jadi doktor, jurutera bagai. kawan aku sendiri, grad kolej islam klang (KIK) skrg jadi akauntan. aku tak pasti lak kik tu tahfiz ke idak.

berdakwah tu ada macam2 cara TT.mungkin sekarang, elok juga dia belajar juga ilmu dunia ni. insyaallah, niat yang baik tu, Allah akan tunjukkan jalan. aminnnn.:)cgrock

aku ade ckp ke aku tolak solat hang....hang tkyah nk sembang la...ramai dh tau cerita hang....

So boleh tak aku jamak walaupun tak musafir?

Wat tt..daripada hantaq tahfiz,batter hantaq p sekolah kemahiran...at least dalam 20 tahun kemudian,anak tt boleh buka bisness,boleh zakat,boleh jaga ayaq muka tt...solat wajib diajar pada anak..dan rotan depa di usia 10 tahun jika tak solat sebab tt sendiri yg tentukan anak tt jadi yahudi,nasrani,majusi atau islam....mudahan bila anak tt umuq 20..dia sendiri yg tentukan hala tuju dia..tugas tt dah selesai bab agama...

Fikir masak2..demi masa,sesungguhnya manusia itu berada dlam kerugian...klau silap wat pecaturan masa,dah tak boleh nak patah balik...cuba tt lihat sekeliling...berapa ramai melayu yg ambik degree semata mata nak kejar dunia,wang ringgit,pangkat..berapa ramai yg kerja baguih tapi tewas di alam kerja kerana tekanan dari bos atasan...berapa ramai yg berpangkat tapi gaji dah mati...maksudnya,kerja teruk mana pun,gaji tetap gitu sebab gaji dah mati walhal harga barangan tetap naik saban tahun....berapa ramai melayu yg ambik degree sebab niat nak kerja senang,gaji bnyak tapi lupa bahwa amanah adalah perkara yg paling berat didunia hinggakan langit dan gunung2 tak sanggup terima amanah sedangkan melayu sanggup ambik degree sebab nak pegang amanah yg berat2....



btw, anak tt umur berapa?

bahaya gak ada ulamak dlm cg ni tolak mazhab....go on tt...sokong tt hantar anak ke tahfiz


Wat tt..x yah hantaq p tahfiz...kang sesat habis melayu semua sebab berbalah hukum...nabi muhammad pun pesan,hendaklah kalian menyintai nabi muhammad lebih dari ayah kalian,lebih dari anak kalian dan lebih dari manusia...lagipun nabi muhammad dah pesan,pegang kuat2 quran dan sunnah..agar kalian tidak sesat...

Cuba tt lihat org yg menyintai mazhab lebih dari nabi muhammad,lebih dari abah depa,lebih dari anak depa dan lebih dari manusia...apa yg terjadi?kemunduran sebab depa solat kerana mazhab..bukan kerana Allah..depa solat kerana mazhab sebab mazhab depa dah tetapkan hukum2 gini...

Klsu depa solat kerana Allah dan mengaku nabi muhammad itu pesuruh Allah,nescaya islam kembali gemilang..nescaya zakat berlimpah ruah sebab umat nabi muhammad berlumba lumba membina kekayaan untuk berzakat...


Tahniah tt n anak tbuka hati nk bljr tahfiz..
Akhir zaman langkah ni la yg sepatutnya kita ambil.
Tumpang parking ye tt..

Huih..jauhnya tuan zanuar kona nih..xpe sahabat..itu pandangan dia..yang sy nampak ialah beliau sarankan amik bidang kemahiran..untuk pengetahuan smua anak saya baru berumur 12 tahun dan seorang lagi 11 tahun dan kedua mereka berminat untuk ke tahfiz..saya tidak memaksa cuma beri beberapa hint dan tunjuk contoh pelajar2 tahfiz yang kami lihat..Alhamdulillah..mereka diam dan kemudian kata yang mereka nak sangat jadi macam dorang (pelajar tahfiz)..saya cadang nak masukkan tahun depan yang abang dahulu..tahun berikutnya adik pulak..saya harta takde banyak nak ditinggalkan pada dorang..ni je la harta saya yang saya tinggalkan bila meninggal nnt.. harap akan beri manfaat pada masyarakat..untuk tuan zanuar..xde sekelumit pun niat saya nak anak jadi pendakwah yang masuk tv dan dapat ribu2..cuma nak jadi tenaga pengajar..dan beri manfaat pada orang lain..hanya Allah yang tahu..kalau nak dunia saya tak bersusah payah nk hantar anak ke tahfiz..yang ramai akan cakap..apa anak kau nak kerja bila habis tahfiz..pada saya rezeki ditangan Allah..xpernah saya dengar bekas pelajar tahfiz mati kebuluran di Malaysia ni..

 klu nk yg di bwh kerajaan..
lps SPM masuk darul quran..dpt diploma quran
@stiap negeri ada maahad dia yg ikut sukatan darul quran..slalunya dkt masjid negeri..elaun dpt..
blaja rjin2 jer..
lps habis bleh la smbung mn2 dlm u negeri@luar klu nak..nk amik medic pon bleh..
klu nk yg lg baguih ilmu agama,mendalam,blaja dkt pondok moden.yg akn ada ujian2 dia


Thanks untuk info ni..
 As slm tt...anak saya 3 org kt sklh tahfiz..hntr dr umur 7 thn..sampai umur 9 thn duk asrama..
Alhamdulillah yg sulung (15thn) dah habis 30 juz dan lps raya ni sambung blaja di pondok moden Gontor Indonesia..
Klau anak2 berminat lagi baik hantar..
hantar jek tahfiz.untung nasib anak TT doakan TT bila TT dah meninggal nanti

In sha Allah..tq:)

Aha...tahniah tuan...teringat cerita Sheikh Zainul Asri mudir Darul Hadis...semasa anaknya umur 6 tahun (kalu tak silap)...anaknya minta nak masuk tahfiz...menangis gembira sheikh mendengarnya...Anaknya sekarang berpeluang ke Yaman melanjut pelajaran.

Anak saya pula sebelum ni belajar sekolah agama rakyat...tapi bila tamat darjah empat dia minta nak masuk tahfiz...memang sy berniat nak hantar anak ketahfiz..jadi hantar juga walau belum tamat sek rendah..

Ustaz sekolah ada cakap...kalu tamat tahfiz 30 juzuk...buat shahadah 2 tahun di KL...sy taktau kat mana...Apabila umur 17 tahun bole pergi yaman....sementara nak tunggu umur 17th...anak kita bole ambil SMRAM(sijil menengah agama) dan STAM(sijil tinggi agama) dahulu....:D

Thanks untuk info ni..

kalau boleh hantar sekolah tahfiz yg ada ambil spm...semoga tuan dapat syafaat masuk syurga dng anak yg hafaz quran

ngaji agama nak makan apa pulop....makan nasik la b...tak kan nak makan tayar pulop inilah pandangan sekulerisma ke lagu man bos

Takper tt..tt hantaq p tahfiz...pastu hantaq p jordan...dah dapat sijil,boleh apply jakim....cerah masa depan...pintu dunia terbuka luas....lebih bnyak anak tt buat hukum halal haram(walhal yg layak wat hukum hnya Allah dan Rasul),lebih tinggi pangkat dan gaji.....tt sarankan pada anak tt rebut jawatan mufti..senang2 boleh dapat pangkat Tan Sri....

kalau boleh hantar sekolah tahfiz yg ada ambil spm...semoga tuan dapat syafaat masuk syurga dng anak yg hafaz quran

Maaf tt pasal mencelah...klau aku buka thread,confirm kena closed sebab hangpa punya qarin kata "zanuar ni sesat" walhal aku berhujah guna quran dan hadis dan aku menyintai nabi muhammad lebih dari segala manusia di muka bumi ini.

Klau di faham kan ikut minda qarin melayu..hantaq anak kat tahfiz untuk dapat syafaat masuk syuga sebab hafal quran...klau tt atau bini ajaq anak hafaz quran,xdapat syafaat untuk masuk syurga ke?tu persoalan yg pelik mengenai qarin melayu...kalau tt kata bacaan tak power,naper tt tak pergi sekolah tahfis untuk perbaiki bacaan quran? :-?:-?

TT, cuba tanya bro Maidin...dulu tak silap ada offer dari dia sape nak sambung belajar kat Mesir..

tahniah TT..
mendorang anak2 ngaji agama..

jgn risau pasal rezeki diorang..
pesan kt anak2, bersungguh2 ngaji kerana Allah..

As slm tt...anak saya 3 org kt sklh tahfiz..hntr dr umur 7 thn..sampai umur 9 thn duk asrama..
Alhamdulillah yg sulung (15thn) dah habis 30 juz dan lps raya ni sambung blaja di pondok moden Gontor Indonesia..
Klau anak2 berminat lagi baik hantar..

thanks cik kiah..ada nk share pengalaman tak cik kiah ttg cakap2 org luar ni..ada tak yang mcm tuan zanuar kita ni..negatif memanjang..dgr citer kalu nk htr anak blaja ke luar negara kene lulus spm dulu..betui ke tak betui nih?..confius..err belanja ke Gontor tu atas biaya sendiri ke ada biasiswa ke atau dari lembaga zakat?:)

thanks cik kiah..ada nk share pengalaman tak cik kiah ttg cakap2 org luar ni..ada tak yang mcm tuan zanuar kita ni..negatif memanjang..dgr citer kalu nk htr anak blaja ke luar negara kene lulus spm dulu..betui ke tak betui nih?..confius..err belanja ke Gontor tu atas biaya sendiri ke ada biasiswa ke atau dari lembaga zakat?:)

Pendapat aku negative?? :-?:-?

Ni pula sabda dari pesuruh Allah...

Dari Abu Hurairah r.a : (ii). Dan seorang lelaki yang mempelajari ilmu dan mengajarkannya. Beliau juga membaca Al-Quran. Lelaki itupun dibawa menghadap Allah SWT.Allah SWT memperingatkan segala nikmat yang diberikan kepadanya. Lelaki itu mengakui akan penerimaan semua nikmat tersebut. Allah SWT berfirman kepadanya : ‘Oleh itu, apakah yang telah kamu lakukan dengannya?’ Lelaki itupun menjawab : ‘Aku telah mempelajari ilmu dan mengajarkannya. Aku telah membaca Al-Quran semata-mata kerana-Mu.’*Allah SWT berfirman kepadanya : ‘Kamu berdusta. Akan tetapi kamu telah mempelajari ilmu supaya kamu dipanggil sebagai seorang ‘alim dan kamu telah membaca Al-Quran supaya dipanggil seorang qari. Sesungguhnya kamu telahpun dipanggil sedemikian.Kemudian Allah SWT telah memerintahkan kepada malaikat agar lelaki itu dibawa pergi dan diheret dengan mukanya ke bawah hinggalah beliau dicampakkan ke dalam api neraka.[011] (Sahih, Muslim, Ahmad, An-Nasa’i dan Al-Hakim)

Niat tt nak hantaq anak p tahfis untuk kerja kat jakim atau nak hantaq anak p neraka? :-?:-?

Mana pendapat positif? :-?:-?

 
Ni pula sabda dari pesuruh Allah...
Niat tt nak hantaq anak p tahfis untuk kerja kat jakim atau nak hantaq anak p neraka? :-?:-?

Mana pendapat positif? :-?:-?

ada ke sy ckp nk suh ank keje ngan jakim?..nape asik tanya niat sy?..sy dh ckp..hanya Allah yg tahu..tuan mcm boleh baca je hati org..hmmm..mana tuan tau akhiran nya ke neraka?..mcm tuan dapat ilham jer..hmm..pendapat tuan takde yg membantu sy..cuma perbalahan ngan forumer..tu yg negative..makna kata maahad tahfiz atau pondok di seluruh dunia ni x brguna la yer..smua akan keje ngan jakim la yer..masuk neraka la yer..ok tuan..xpe..sy akan bertanya lagi pada ustaz dan imam kt tpt sy..beliau pun bekas plajar tahfiz dan telah melanjutkan pelajaran di mesir..walau apa pun tq..:)

ada ke sy ckp nk suh ank keje ngan jakim?..nape asik tanya niat sy?..sy dh ckp..hanya Allah yg tahu..tuan mcm boleh baca je hati org..hmmm..mana tuan tau akhiran nya ke neraka?..mcm tuan dapat ilham jer..hmm..pendapat tuan takde yg membantu sy..cuma perbalahan ngan forumer..tu yg negative..makna kata maahad tahfiz atau pondok di seluruh dunia ni x brguna la yer..smua akan keje ngan jakim la yer..masuk neraka la yer..ok tuan..xpe..sy akan bertanya lagi pada ustaz dan imam kt tpt sy..beliau pun bekas plajar tahfiz dan telah melanjutkan pelajaran di mesir..walau apa pun tq..:)

Tt buka thread tnya pendapat pasal sekolah tahfiz...pastu tt pun tak tau niat tt nak hantaq anak p tahfiz sebab apa....pelik betul....klau tt takde niat,wat apa buka thread ni?
:-?:-?:-? ?....

Umpama org bawa senapang kat medan perang...org tu pun tak tau niat dia apa bawa senapang...mungkin nak berselfie kot...hnya Allah dan senapang jer tau niat org tu bawa senapang kat medan perang...

Sebelum tt p tahfizkan anak,lebih baik tt tahfizkan diri sendiri....nanti2 tt boleh tahfizkan anak2......

Bahaya jarum2 yg di taburkan kat thread ni....
hati2..

tt... gut luck...
semoga Allah permudahkan usaha tuan...

Tt buka thread tnya pendapat pasal sekolah tahfiz...pastu tt pun tak tau niat tt nak hantaq anak p tahfiz sebab apa....pelik betul....klau tt takde niat,wat apa buka thread ni?
:-?:-?:-? ?....

Umpama org bawa senapang kat medan perang...org tu pun tak tau niat dia apa bawa senapang...mungkin nak berselfie kot...hnya Allah dan senapang jer tau niat org tu bawa senapang kat medan perang...

Sebelum tt p tahfizkan anak,lebih baik tt tahfizkan diri sendiri....nanti2 tt boleh tahfizkan anak2......
hehehe..lawak juga kamu ni zanuar..:D..
nk kene bgtau yer niat sy kt kamu?..:D..rasanya ada kt page 1..ada penerangan kt situ..lg nk gali lagi dalam niat sy tu udah knape tuan?..dah suh sy tahfizkan diri sndiri lak..tadi kata bleh masuk neraka..lawak..ok la nk tido tuan..tq utk lawak malam yer..

kalau anak dah minat, hantar je. Dapatkan khidmat nasihat di jabatan pendidikan daerah yang terdekat. kat situ pun boleh tahu pasal biasiswa

hehehe..lawak juga kamu ni zanuar..:D..
nk kene bgtau yer niat sy kt kamu?..:D..rasanya ada kt page 1..ada penerangan kt situ..lg nk gali lagi dalam niat sy tu udah knape tuan?..dah suh sy tahfizkan diri sndiri lak..tadi kata bleh masuk neraka..lawak..ok la nk tido tuan..tq utk lawak malam yer..

Oooo...niat di hati nak anak jadi pendakwah.....sesuai la dengan kata2 nabi ni...

Dari Abu Hurairah r.a : (ii). Dan seorang lelaki yang mempelajari ilmu dan mengajarkannya. Beliau juga membaca Al-Quran. Lelaki itupun dibawa menghadap Allah SWT.Allah SWT memperingatkan segala nikmat yang diberikan kepadanya. Lelaki itu mengakui akan penerimaan semua nikmat tersebut. Allah SWT berfirman kepadanya : ‘Oleh itu, apakah yang telah kamu lakukan dengannya?’ Lelaki itupun menjawab : ‘Aku telah mempelajari ilmu dan mengajarkannya. Aku telah membaca Al-Quran semata-mata kerana-Mu.’*Allah SWT berfirman kepadanya : ‘Kamu berdusta. Akan tetapi kamu telah mempelajari ilmu supaya kamu dipanggil sebagai seorang ‘alim dan kamu telah membaca Al-Quran supaya dipanggil seorang qari. Sesungguhnya kamu telahpun dipanggil sedemikian.Kemudian Allah SWT telah memerintahkan kepada malaikat agar lelaki itu dibawa pergi dan diheret dengan mukanya ke bawah hinggalah beliau dicampakkan ke dalam api neraka.[011] (Sahih, Muslim, Ahmad, An-Nasa’i dan Al-Hakim)

Klau tt tahfizkan diri sendiri,at least boleh mentahfizkan keluarga atas niat membentuk keluarga yg taat pada Allah dan Rasul....so hnya anak2 dan bini tt je tau yg tt ni alim dan qari....sebabnya niat tt pergi tahfiz untuk mentahfizkan anak bini jer....

klau niat tt nak hantaq anak p tahfiz untuk anak di gelaq pendawah,qari dan alim di mata jiran2,masyarakat..Nabi muhammad sendiri dah bagi tau tempat dia kat sana kelak..

nabi muhammad ngan imam shafie,sapa lagi jaguh?of course imam shafie sebab kecik2 lagi dah hafal dan faham quran,boleh menulis dan membaca...sedangkan nabi muhammad ni sapa nak ikut?membaca pun tak reti,menulis pun tak reti,pastu ambik masa selama 22 tahun untuk hafal dan faham quran..

Aku pun ambik masa 22 tahun untuk faham quran.....klau hgpa boleh faham quran dalam masa setahun,hgpa lagi hebat dari nabi muhmmad...

Apa pun,aku sajer nak main2 je....maklumlah,kucing kat rumah aku ni hilang...tu yg aku main2 ngan hgpa...ok tt kipidap....:)cgrock

Huih..jauhnya tuan zanuar kona nih..xpe sahabat..itu pandangan dia..yang sy nampak ialah beliau sarankan amik bidang kemahiran..untuk pengetahuan smua anak saya baru berumur 12 tahun dan seorang lagi 11 tahun dan kedua mereka berminat untuk ke tahfiz..saya tidak memaksa cuma beri beberapa hint dan tunjuk contoh pelajar2 tahfiz yang kami lihat..Alhamdulillah..mereka diam dan kemudian kata yang mereka nak sangat jadi macam dorang (pelajar tahfiz)..saya cadang nak masukkan tahun depan yang abang dahulu..tahun berikutnya adik pulak..saya harta takde banyak nak ditinggalkan pada dorang..ni je la harta saya yang saya tinggalkan bila meninggal nnt.. harap akan beri manfaat pada masyarakat..untuk tuan zanuar..xde sekelumit pun niat saya nak anak jadi pendakwah yang masuk tv dan dapat ribu2..cuma nak jadi tenaga pengajar..dan beri manfaat pada orang lain..hanya Allah yang tahu..kalau nak dunia saya tak bersusah payah nk hantar anak ke tahfiz..yang ramai akan cakap..apa anak kau nak kerja bila habis tahfiz..pada saya rezeki ditangan Allah..xpernah saya dengar bekas pelajar tahfiz mati kebuluran di Malaysia ni..

Berserah pada Allah tuan...Kita jaga agama Allah...Allah jaga kita:) Tuan selangkah untuk berjihad kejalan Allah....mendidik anak ke jalan Allah adalah jihad...apabila tuan keluarkan kewangan yang banyak mendaftar anak dan yuran bulanan ikhlas kerana untuk agama Allah...Allah akan berkati hidup tuan

Salam tt ...

Alhamdulillah ... Saya ada hantar anak sulung saya ke madrasah tahfiz ... Dia yg mintak hantar ke sana ... Sebab dia kata kalau duduk di mdrasah boleh sebabkan dia jadi anak yg soleh, dia snggup hijrah ke sana ... Sekarang usia dia 14 tahun ... Dah setahun lebih kt sana ... Nampak kemajuan dia ... Banyak juzu' dia dah hafal, ada belajar sikit2 kitab agama, dah leh jadi imam, ada belajar qasidah ... :)

Dulu mak ayah saya tak terpikir nak hantar anak dia ni ke tempat mcm tu ... Jadi saya jadi pelopor utk dicontohi oleh orang lain disekitar saya ... Bukan tak bagus belajar ilmu moden ... Tapi pada saya ilmu agama PERLU lebih dulu diterapkan pada anak2 ... Dah kukuh Insya Allah nak hantar ke pengajian moden ... Tak kesah jadi doktor ke, cikgu ke, asal dia minat ... Malah saya kata kerja apa janji halal cam berniaga kat pasar tani atau pasar malam pon takpe ... :)

Malah saya kat dia "Ambil kt dunia ni ala kadar jer nak ... Ayah pon tak kaya nak ... Hidup kat dunia mcm masuk pintu depan rumah keluar pintu belakang jer ... Dunia dijadikan tempat berpenat, akhirat tujuan kita ..." Alhamdulillah dia faham ... :)

macam pergi perang thread TT ni..

ramai rupanya kat dalam CG yg hantar anak kat sekolah tahfiz...tahniah.

kami pernah buka thread ttg nak hantar anak darjah 1- sekolah asrama agama di kedah. dah 2 tahun kat sana..alhamdulillah..ada pro and cons.

kita ambik yg pro jelah..

1)umur 6 tahun(dec baby) dah boleh puasa penuh
2)dah boleh sembahyang sorang2
3)lagi pandai tulis jawi dan eja rumi
4)hafal surah pendek dr PASTI
5)dah hafal surah yasin -10 ayat pertama.

dalam proses nak cari sekolah kat KL pulak.sbb nak masuk kan adik nyer darjah 1 juga.

tengah usha sekolah rendah islam darul fuqaha kat sg. merab http://sriptahfiz.blogspot.com/

macam pergi perang thread TT ni..

ramai rupanya kat dalam CG yg hantar anak kat sekolah tahfiz...tahniah.:)cgrock

kami pernah buka thread ttg nak hantar anak darjah 1- sekolah asrama agama di kedah. dah 2 tahun kat sana..alhamdulillah..ada pro and cons.

kita ambik yg pro jelah..

1)umur 6 tahun(dec baby) dah boleh puasa penuh
2)dah boleh sembahyang sorang2
3)lagi pandai tulis jawi dan eja rumi
4)hafal surah pendek dr PASTI
5)dah hafal surah yasin -10 ayat pertama.

dalam proses nak cari sekolah kat KL pulak.sbb nak masuk kan adik nyer darjah 1 juga.

tengah usha sekolah rendah islam darul fuqaha kat sg. merab http://sriptahfiz.blogspot.com/

terbaik.....

thanks cik kiah..ada nk share pengalaman tak cik kiah ttg cakap2 org luar ni..ada tak yang mcm tuan zanuar kita ni..negatif memanjang..dgr citer kalu nk htr anak blaja ke luar negara kene lulus spm dulu..betui ke tak betui nih?..confius..err belanja ke Gontor tu atas biaya sendiri ke ada biasiswa ke atau dari lembaga zakat?:)

Cakap2 org luar ni sampai bila2 pun tk habis..dulu pun sy dikritik jg..tp bila anak tunjukkan kemajuan..kawan2 n jiran ikut hntr sama..
Hntr ke luar negara tgk la jgk pengajian apa..anak saya akan masuk mcm sekolah men disini..dia akan mula tingkatan 1-5..cuma semua subjek blaja dlm b.arab kecuali b.i.Pondok Modern Gontor ni dah sign mou dgn beberapa uni antrabgsa utk terima lepasan dr pondok spt uia.
Kos semua sendiri..tp blh juga minta dr zakat..
Boleh cari naklumat psl pondok ni ..di youtube pun byk ..

Boleh wat duit kat masjid2 bila dah beli ilmu agama...lhidup pun senang...xde tekanan dari bos..xde gaji mati...yg penting,lagi besaq serban,lagi bnyak duit...tt juga boleh menantu yg ramai...menantu fresh gitu...

Kau ni dah giler ape meroyan tak tentu pasal ni?? Nak mamp0s tertelan ubat gegat ke time tido??
Aku pelik ngan spesis yg berpikiran macam ni, camna sperma bapak kau yang banyak2 tu, ini yg blh terlepas dan menetas..

Anyway, aku tak salahkan ibu mengandung, tapi salah bapak yg tak pakai kondom

dah berapa kali aku kataka jg dilayan sizanuar tu tapi kau org layan jugak, dah tau memang hujah dia tak leh pakai maka buat tak tahu je seolah dia tak ujud pun, kalau berhujah depan aku manusia mcm tu memang dah mampus aku kerjaka.

assalamualaikum warahmatullah.

1. kena pastikan dulu kenapa kita nak hantar ank ke tahfiz.
2. kena patikan anak itu nak jadi ape? beribu rakyat malaysia yang dah hafal alquran.. apa spesialnya anak anda?

3 kena tau keperluan wajib untuk anak itu capai jika nak capai cita citanya.

4. kena tau tempat yang menyediakan kemudahana untuk anak capai cita citanya. dengan kewaangan yang kita mampu biaya.


bagi saya menhafal alquran ni sampingan. yang penting ilmu lain. samada ilmu agama maupun ilmu iktisad. beban menghafal alquran ini berat terutama yang bekerja dalam bidang iktisad.. dosa yang ditanggung kerana lupa hafalan.... sendiri tanggon lah. .. hatta bila dah jadi utz ke penceramah ke. menghafal ni masih membebebankan.

5. jadi kita kena betul betul pasti apa yang kita nak pada anak kita ni.

6. kalau nak jadi utz/pakar agama. pastiny anak itu kena da master/phd. (beribu dah yang ada degree) dan untuk itu dia mesti cemerlang dalam spm (kalau nak ke mesir ) atau/dan stam.. kalu local u lah..

kalau nak jadi doktor yang hafiz.. mesti masuk U.. mesti result spm straight A. dalam spm sains tulin. (kena lah cari tahfiz yang offer sains tulin masa spm.) nak buat medik kat mesir pun perlu spm 8b..

nak jadi lain macam lawyer pun memang kena ada spm asasi/matrik/ stpm...

jadi tt kena cari tempat yang ada offer tahfiz dan juga sistem pembelajaran yang mementingkan pmr dan spm mengikut jurusan yang anak tt nak ambik nanti... of course lah mesti tt mampu biaya. kerana belanja sekolah/maahad maacam ni mau rm500 sebulan untuk sorang anak.

ps: kalau setakat nak hafal quran je baik lupakan.
ps: kalau tak de bm spm.. tak leh keja kat malaysia walaupun ada phd.

teruskan je tt....jika anak minat jalan terus...jgn kira apa org ckp....manusia ni mcm2...bagus kalo minat anak mcm tu....ilmu agama first dlm kehidupan....hidup tt...

teruskan TT, syaitan akan berusaha apa2 cara sekalipun untuk gagalkan niat TT, dlm ni pun dah nampak tgn2 syaitan yg dok post mcm2 menda mengarut...

Salam tt ...

Alhamdulillah ... Saya ada hantar anak sulung saya ke madrasah tahfiz ... Dia yg mintak hantar ke sana ... Sebab dia kata kalau duduk di mdrasah boleh sebabkan dia jadi anak yg soleh, dia snggup hijrah ke sana ... Sekarang usia dia 14 tahun ... Dah setahun lebih kt sana ... Nampak kemajuan dia ... Banyak juzu' dia dah hafal, ada belajar sikit2 kitab agama, dah leh jadi imam, ada belajar qasidah ... :)

Dulu mak ayah saya tak terpikir nak hantar anak dia ni ke tempat mcm tu ... Jadi saya jadi pelopor utk dicontohi oleh orang lain disekitar saya ... Bukan tak bagus belajar ilmu moden ... Tapi pada saya ilmu agama PERLU lebih dulu diterapkan pada anak2 ... Dah kukuh Insya Allah nak hantar ke pengajian moden ... Tak kesah jadi doktor ke, cikgu ke, asal dia minat ... Malah saya kata kerja apa janji halal cam berniaga kat pasar tani atau pasar malam pon takpe ... :)

Malah saya kat dia "Ambil kt dunia ni ala kadar jer nak ... Ayah pon tak kaya nak ... Hidup kat dunia mcm masuk pintu depan rumah keluar pintu belakang jer ... Dunia dijadikan tempat berpenat, akhirat tujuan kita ..." Alhamdulillah dia faham ... :)

terbaik tuan..

Sekarang ni maahad tafiz sains pun ada.

Belajar agama + belajar sains. Dua-dua ilmu ada.

Baru lengkap.

terbaik tuan..

kalo boleh amik yang fully tahfiz sahaja..tak payah yang ada maahad..

kalo maahad tahfiz tu dia ada sistem pembelajaran biasa..

ramai dah teman tgk..amik tahfiz sahaja..dah habis tahfiz dan hafal alquran..amik SPM persendirian ikut jurusan apa nak amik..

insyaallah..terang hati..cepat je belajar..berapa bulan je dah boleh cover banyak subjek dan leh amik SPM...

ramaii buat mcm tu..jiran pun dah hantar anak dia sejak umur 13 tahun ke tahfiz sahaja..bukan maahad tahfiz..

teman sbb anak pompuan je...

Sekarang ni maahad tafiz sains pun ada.

Belajar agama + belajar sains. Dua-dua ilmu ada.

Baru lengkap.

kena selidik dulu cara pengendalian. tahap kejayaan murid muridnya... kerana kombinasi ni memang berat. tak semua orang boleh buat.

secara purata murid murid mesti habis 30 juzuk 2 tahun dan spm mesti dapat 6 7 A. kalau sekolah berjaya dapat average ni boleh lah masukkan anak

kalo boleh amik yang fully tahfiz sahaja..tak payah yang ada maahad..

kalo maahad tahfiz tu dia ada sistem pembelajaran biasa..

ramai dah teman tgk..amik tahfiz sahaja..dah habis tahfiz dan hafal alquran..amik SPM persendirian ikut jurusan apa nak amik..

insyaallah..terang hati..cepat je belajar..berapa bulan je dah boleh cover banyak subjek dan leh amik SPM...

ramaii buat mcm tu..jiran pun dah hantar anak dia sejak umur 13 tahun ke tahfiz sahaja..bukan maahad tahfiz..

teman sbb anak pompuan je...
sekang payah nak ambik spm sendirian terutama jurusan sains tulin. kerana ada kerja kursus yang mesti di buat dari form 4 lagi. kalau ambik jurusan sastera mungkin tak de masalah. lagi pun kalau nak ambik spm seblum umur 19 kena ada pmr

boleh ambik stam tanpa spm rsanya.

Assalamu'alaikum..saya nak tanya pada sesiapa yang ada hantar anak ke maahad tahfiz..saya nak tau sekiranya anak saya telah tamat belajar di maahad tu, apakah langkah seterusnya..ke mana boleh dihantar anak saya..saya teringin tengok anak saya jadi tenaga pengajar atau pendakwah..saya buntu gak pikir nak Tanya orang lain xde pengalaman lak hantar anak ke tahfiz..sehingga saya berbelah bagi pula..harap hati saya teguh nak hantar anak ke maahad tahfiz..sbb dia pun minat nak masuk..tlg beri pandangan yer..tq

Anak saya baru nak masuk 4 tahun. Saya juga plan nak hantar anak saya ke sekolah tahfiz. Selepas habis tahfiz, boleh sambung belajar macam biasa.

Kawan-kawan saya ramai doktor dan jurutera yang hafiz quran. tak semestinya jadi hafiz, kerja dia dalam bidang agama sahaja.

sekang payah nak ambik spm sendirian terutama jurusan sains tulin. kerana ada kerja kursus yang mesti di buat dari form 4 lagi. kalau ambik jurusan sastera mungkin tak de masalah. lagi pun kalau nak ambik spm seblum umur 19 kena ada pmr

boleh ambik stam tanpa spm rsanya.

takde masalah tuan pasal kerja kursus tu atau apa yang melibatkan kerja kursus dr tingkatan 4...PPD akan hantar nama pelajar persendirian dekat mana2 sekolah berdekatan..dan ada guru yang akan bertanggjawab..pelajar persendirian boleh direct jumpa cikgu ni..dan kerja kursus tu akan ditanda oleh guru tersebut..dan guru tersebut ada elaun untuk itu..

jadi tt kena cari tempat yang ada offer tahfiz dan juga sistem pembelajaran yang mementingkan pmr dan spm mengikut jurusan yang anak tt nak ambik nanti... of course lah mesti tt mampu biaya. kerana belanja sekolah/maahad maacam ni mau rm500 sebulan untuk sorang anak.

ps: kalau setakat nak hafal quran je baik lupakan.
ps: kalau tak de bm spm.. tak leh keja kat malaysia walaupun ada phd.

pembetulan. takleh kerja kerajaan :)
kawan-kawan saya O level ramai je kerja di Malaysia.

takde masalah tuan pasal kerja kursus tu atau apa yang melibatkan kerja kursus dr tingkatan 4...PPD akan hantar nama pelajar persendirian dekat mana2 sekolah berdekatan..dan ada guru yang akan bertanggjawab..pelajar persendirian boleh direct jumpa cikgu ni..dan kerja kursus tu akan ditanda oleh guru tersebut..dan guru tersebut ada elaun untuk itu..

tak semudah itu. kerana kengkangan yang sekolah sendiri hadapi. keja kursus tingkatan 4 kena buat tingkatan 4...

masalah pmr macam mana pula?

pembetulan. takleh kerja kerajaan :)
kawan-kawan saya O level ramai je kerja di Malaysia.

betul tak leh keja kerajaan dan juga glc yang maukan bm spm... tapi boleh je ambik spm bm selepas dapat phd.

salah satu track untuk tahfiz ialah melalui sekolah islam swasta yang juga menjalankan maahad tahfiz... sekolah menjalanak sistem pendidikan kementerian rendah dan menengah.. + pendidikan agama .. boleh masuk tahfiz selepas darjah 6 atau selepas pmr. habis tahfiz (2 tahun) masuk balik form 2 atau form 4.,, ambik pmr dan kendian spm. kalau nak ambik jurusan agama.. kendian ambim stam.

sistem macam ni lebih berjaya dari sistem integrasi tahfiz+ sains. tahfiz+ persekolahan biasa.. walaupun masa yang diambil + 2 tahun.

tak semudah itu. kerana kengkangan yang sekolah sendiri hadapi. keja kursus tingkatan 4 kena buat tingkatan 4...

masalah pmr macam mana pula?

kalo ikut yang sebelum ni..ada yang habis tahfiz umur 16..amik PMR dulu..pastu amik spm..

skrg ni PMR dah dihapuskan dah mulai tahun ni..ade SPM je..so takde masalah..

dan..don worry pasal apa jua kerja kursus tu..semudah ABC..

kalo boleh amik yang fully tahfiz sahaja..tak payah yang ada maahad..

kalo maahad tahfiz tu dia ada sistem pembelajaran biasa..

ramai dah teman tgk..amik tahfiz sahaja..dah habis tahfiz dan hafal alquran..amik SPM persendirian ikut jurusan apa nak amik..

insyaallah..terang hati..cepat je belajar..berapa bulan je dah boleh cover banyak subjek dan leh amik SPM...

ramaii buat mcm tu..jiran pun dah hantar anak dia sejak umur 13 tahun ke tahfiz sahaja..bukan maahad tahfiz..

teman sbb anak pompuan je...

baru tau maahad tahfiz tu - 2 aliran (tahfiz dan akademik)
fully tahfiz tu dipanggil sekolah tahfiz ke? cuma hafalan je ke kat sini?..kitab2 lain xde ajar?
sekolah pondok pulak.?
Boleh ke lepas habis hafazan 30 juzuk masukkan balik ke sekolah kebangsaan?
info bagus ni..yg ni la sy carik..tq:)

anak aku pun dah nak habis tahfiz...bagus juga ada forum ni....bolehlah ambil tahu lepas ni nak wat camne lepas dia dah habis tahfiz nanti.....

anak aku pun dah nak habis tahfiz...bagus juga ada forum ni....bolehlah ambil tahu lepas ni nak wat camne lepas dia dah habis tahfiz nanti.....

terbaik..meh kita amik manfaat dari thread ni..dari xtau jadi tau..:D

baru tau maahad tahfiz tu - 2 aliran (tahfiz dan akademik)
fully tahfiz tu dipanggil sekolah tahfiz ke? cuma hafalan je ke kat sini?..kitab2 lain xde ajar?
sekolah pondok pulak.?
Boleh ke lepas habis hafazan 30 juzuk masukkan balik ke sekolah kebangsaan?
info bagus ni..yg ni la sy carik..tq:)

nak masuk seklah kebangsaan hampir mustahil. sekolah swasta munkgin boleh terima. kerana sekolah kebangsaaan perlukan bukti telah belajar sekian sekian tahun.

kalau nak jurusan agama . munkgin belajar di luar negara lebih mudah. indon ke masauk sekolah di mesir ke . pakistan ke.. tapi bila jurusan agama ni pastikan dia boleh ke aras paling tinggi.. baru berbaloi.

baru tau maahad tahfiz tu - 2 aliran (tahfiz dan akademik)
fully tahfiz tu dipanggil sekolah tahfiz ke? cuma hafalan je ke kat sini?..kitab2 lain xde ajar?
sekolah pondok pulak.?
Boleh ke lepas habis hafazan 30 juzuk masukkan balik ke sekolah kebangsaan?
info bagus ni..yg ni la sy carik..tq:)

nak habiskan quran sahaja ambil masa 2 tahun. 1.5 tahun menghafal dan 6 bulan mengulang.. (tu full time) of course yang laju boleh habis dalam masa 6 bulan. nak belajar taranum pun tak sempat. apatah lagi kalau nak buka kitab.

baru tau maahad tahfiz tu - 2 aliran (tahfiz dan akademik)
fully tahfiz tu dipanggil sekolah tahfiz ke? cuma hafalan je ke kat sini?..kitab2 lain xde ajar?
sekolah pondok pulak.?
Boleh ke lepas habis hafazan 30 juzuk masukkan balik ke sekolah kebangsaan?
info bagus ni..yg ni la sy carik..tq:)

kalo sembang ngan orang kampung..depa kata masuk tahfiz..hehehe

kalo maahad..tu yang bnyk tu maahad tahfiz addin la..maahad tahfis sains darul aman la..kalo maahad ni..dia mmg ada sistem pembelajaran mcm biasa plus ngan hafaz alquran..

kalo tahfiz sahaja dia hafal alquran je dan juga sedikit pengajian kitab2..tapi more tu Alquran semua..dan sekolah pondok ni satu entiti yang lain pulak...wallahualam..nanti teman sembang lebih ngan jiran..hari tu sembang gitu2 je...

lepas tu abih hafal Alquran..depa akan peperiksaan persendirian..pastu leh gi mana2...

baru tau maahad tahfiz tu - 2 aliran (tahfiz dan akademik)
fully tahfiz tu dipanggil sekolah tahfiz ke? cuma hafalan je ke kat sini?..kitab2 lain xde ajar?
sekolah pondok pulak.?
Boleh ke lepas habis hafazan 30 juzuk masukkan balik ke sekolah kebangsaan?
info bagus ni..yg ni la sy carik..tq:)

Tak semestinya maahad 2 aliran (akademik n tahfiz)..ada yg tahfiz shj.
Di maahad anak sy selain hafazan blaja juga kitab fardhu ain spt sklh kafa.Ada ujian juga. Akademik sekadar tuition ..guru2 luar dtg mengajar basic bm.bi.math.

salam,
Niat dan hasrat murni Pn amat saya kagumi. Menghantar anak ke Tahfiz adalah langkah yang amat baik sekali olih itu Pn jangan risau tentang kemana beliau nak melanjutkan pelajaran. Begitu juga dgn kejaya lepas tamat belajar. TTg tmpt nak belajar terlalu banyak terutama di Arab saudi, jordan Mesir Magribi dan beberapa tempat lagi di timur tengah atau di Afrika utara.
selepas habis belajar sekiranya ingain bekerja dgn kerajaaan perlu mengambil SPM jika tidak tidak prlu ada sijil SPM. kejaya sebagai alhafiz amat luas bole bermula dgn menjadi imam atau guru sekolah agama rakyat. bole juga membuka pusat tahfiz sendiri yg pelajarnya bolih terdiri dari umur 5 tahun hingga 50 tahun. begitulah luasnya atau ramainya pelajar pelajar tahfiz. bole juga jd guiru personal tuisyen alquraan utk keluarga yang mana bayarannua amat memuaskan.Sekiranya kita meghafal alquraan tentunya Allah akan menjaga kita.

Selalu sgt org yg nk hntr anak disklh tahfiz ni ditakut2kan dgn masa depan @ kerjaya..
Yg sklh biasa ni dah dijamin ke masa depan diorg??..
Saya dan suami selalu pesan pd anak2..tk perlu jadi org yg hebat dimata manusia..ada segala..pangkat..kebendaan..InsyaAllah rezeki dan keperluan kita Allah akan jaga...

Klau di Selangor ada alaun dr kerajaan negeri..sesiapa yg lepas ujian akan dpt alaun bulanan..lbh kurang RM500 sbln.

Selalu sgt org yg nk hntr anak disklh tahfiz ni ditakut2kan dgn masa depan @ kerjaya..
Yg sklh biasa ni dah dijamin ke masa depan diorg??..
Saya dan suami selalu pesan pd anak2..tk perlu jadi org yg hebat dimata manusia..ada segala..pangkat..kebendaan..InsyaAllah rezeki dan keperluan kita Allah akan jaga...

saya tidak menakutkan sesiapa. tapi jika mampu kita berilah sumbangan kepakaran yang lebih dari menjadi hafiz.. yang mungkin cuma tahu hafal je. tak reti pun nak tafsir. dan ajarkan manusia mengenai alquran. .. set the target high. agar ia menjadi pakar rujuk agama ini yang bukan sahaja mengahafal alquran tapi juga menghafal hadith .


saya juga maukan ibu bapa berfikir panjang dan mengetahui jalan kemana anak anak kan pergi dengan jelas. (jangan zalimi mereka kerana kejahilan kita.) jangan kita judikan masa depan mereka kerana kemahuan kita inginkan anak anak yang hafiz.

kita harus bertanggong jawab agar mereka menjadi manusia yang jauh lebih baik dizaman mereka berbanding dengan kita sekarang.

Kaedah imam Ghazali masukkan al quran dulu didlm dada supaya ia bersih..dan kemudian baru belajar kitab..dan kemudian baru ilmu dunia..
Ilmu akhirat wajib..ilmu dunia sunat..contoh Ibnu Sina..beliau seorg ulama,ahli sufi,ahli kaji bintang & pakar perubatan yg hasil kajian beliau menjadi rujukan ahli barat selama 500thn++.
Kesinambungan tahfiz ni mmg belajar kitab..semua sklh tahfiz akan beri panduan/arah tuju kpd lepasan sklh mrk.
Faktanya kini..jumlah pelajar sklh biasa seluruh m.sia lebih dr 5 juta org.Manakala pelajar tahfiz hanya 13k shj..yg dr sklh tahfiz ni la kita harapkan kedepan menjadi rujukan masyarakat..

salam.

menghafal quran dan mengekalkanya bukan perkara yang rengan. menghafal alquran sahaja tidak dapat membantu masyarakat baik dalam hal dunia maupun hal akhirat kerana ianya memerlukan ilmu agama atau iktisad. jadi jangan lah beranggapan bila dah menjadi hufaz semuanya settle... juga kena ingat juga telah ramai yang hafal alquran ini mempunya ijazah pertama , master dan phd.. dan ijazah inilah berama alquran yang dihafalnya memberi peluang mereka mendidik masayarakat..

tak kan lah kita nak anak kita kurang dari itu.

menghafal quran ini bukan untuk semua orang. ia masih perlu kebijakan dan kecerdasan serta iq yang agak tinggi. jangan paksa anak anak. jika dia tak mampu jangan lah bebankan dia. biasanya pusat tahfiz yang bertanggong jawab akan memerlukan calon memasuki pusat mereka lulus ujian hafazan. . jika anak tak lulus jangan lah paksa anak itu memasukinya... kerana ia akan menjadi siksaan pada jiwa.

masa normal yang akan diambil untuk menghafal adalah 2 tahun.

Selalu sgt org yg nk hntr anak disklh tahfiz ni ditakut2kan dgn masa depan @ kerjaya..
Yg sklh biasa ni dah dijamin ke masa depan diorg??..
Saya dan suami selalu pesan pd anak2..tk perlu jadi org yg hebat dimata manusia..ada segala..pangkat..kebendaan..InsyaAllah rezeki dan keperluan kita Allah akan jaga...

InsyaAllah :D

teruskan TT, syaitan akan berusaha apa2 cara sekalipun untuk gagalkan niat TT, dlm ni pun dah nampak tgn2 syaitan yg dok post mcm2 menda mengarut...

haha, syaiton tak payah buat kerja pun...goyang kaki je. dah ada manusia yang perangai lagi teruk dari syaiton tolong hasutkan. :))

Selalu sgt org yg nk hntr anak disklh tahfiz ni ditakut2kan dgn masa depan @ kerjaya..
Yg sklh biasa ni dah dijamin ke masa depan diorg??..
Saya dan suami selalu pesan pd anak2..tk perlu jadi org yg hebat dimata manusia..ada segala..pangkat..kebendaan..InsyaAllah rezeki dan keperluan kita Allah akan jaga...

aku stuju ngn statement ni.....kita kena yakin rezek itu dtg dari Allah

Klau di Selangor ada alaun dr kerajaan negeri..sesiapa yg lepas ujian akan dpt alaun bulanan..lbh kurang RM500 sbln.

Yang ni smua pusat tahfiz atau yang berdaftar ngan kerajaan selangor je?

Terima kasih kepada semua yang telah bersusah payah memberi pandangan dan nasihat dan saya amat menghargainya. Pandangan Jololungo pun ada kebenarannya cuma ianya agak memberatkan fikiran saya. Tujuan thread ni pun utk dapatkan pandangan dan nasihat halatuju pelajar2 selepas tamat tahfiz..kesudahan da kesinambungannya.. Ada yang sekadar main2 saje utk berbalah. In sha Allah setakat ni saya masih konsisten untuk hantar anak2 saya ke tahfiz selagi mana mereka masih mempunyai minat ke arah itu. Jika ditakdirkan tiba masanya mereka tiba2 berubah fikiran, saya tak dapat buat apa2 dan tak akan memaksa mereka cuma berdoa agar mereka akan berjaya dalam apa juga lapangan yang diceburi. Ada juga yang PM saya..terima kasih saya ucapkan..tapi nasihat, pandangan dan pengalaman cik kiah amat membantu..tq cik kiah..:)cgrock:D

semoga dipermudahkan Allah SWT atas segala usaha sdr...
insya'allah sy akan mengikut jejak sdr biler anak dah bsr sket nnt...

Amiinnn :)

Yang ni smua pusat tahfiz atau yang berdaftar ngan kerajaan selangor je?

Alaun ni utk pelajar tahfiz dineg selangor shj..neg lain sy tk pasti ada @ tak..inshaallah sklh tahfiz di s.gor majoriti berdaftar dgn Jais..

Seringkali kita dengar kritikan org tentang hantar anak ke sklh tahfiz..itu semua kan perancangan keluarga masing2 utk anak2..
Sedangkan mereka yg hantar anak ke sklh biasa tak ada pulak keluarga pelajar tahfiz ni nak sibuk2..

Hanya keluarga dan pelajar tahfiz ni shj memahami dan merasai kemanisan hidup dlm suasana pengajian quran ni..wallahualam..

Alaun ni utk pelajar tahfiz dineg selangor shj..neg lain sy tk pasti ada @ tak..inshaallah sklh tahfiz di s.gor majoriti berdaftar dgn Jais..

Seringkali kita dengar kritikan org tentang hantar anak ke sklh tahfiz..itu semua kan perancangan keluarga masing2 utk anak2..
Sedangkan mereka yg hantar anak ke sklh biasa tak ada pulak keluarga pelajar tahfiz ni nak sibuk2..

Hanya keluarga dan pelajar tahfiz ni shj memahami dan merasai kemanisan hidup dlm suasana pengajian quran ni..wallahualam..

Setuju dgn last statement tu....

Alaun ni utk pelajar tahfiz dineg selangor shj..neg lain sy tk pasti ada @ tak..inshaallah sklh tahfiz di s.gor majoriti berdaftar dgn Jais..

Seringkali kita dengar kritikan org tentang hantar anak ke sklh tahfiz..itu semua kan perancangan keluarga masing2 utk anak2..
Sedangkan mereka yg hantar anak ke sklh biasa tak ada pulak keluarga pelajar tahfiz ni nak sibuk2..

Hanya keluarga dan pelajar tahfiz ni shj memahami dan merasai kemanisan hidup dlm suasana pengajian quran ni..wallahualam..

saya tak menyebukk kalau saya tak de pengalaman anak yang menjadi hufaz. apa yang saya sebut adalah pengalaman peribadi. 5 orang anak saya telah berjaya menghabiskan hafazan 30 juzuk dalam masa kurang dari 2 tahun. dan alhamdulillah semuanya telah dan sedang memperolehi ijazah sarjana muda. dalam bidang pilihan masing masing.. (akademik atau deeniah)

sebagi ibu bapa kita kena bettanggong jawab terhadap kelestarian kehidupan mereka dimasa depan. jangan tindakan kita menyebabkan mereka merasa kecewa.

biarlah masa depan mereka jelas kita bimbing dengan baik, jangan sebab ghairah kita nak ada anak yang hafiz, kita korbankan masa depan mereka. tanpa perlu.

saya tak menyebukk kalau saya tak de pengalaman anak yang menjadi hufaz. apa yang saya sebut adalah pengalaman peribadi. 5 orang anak saya telah berjaya menghabiskan hafazan 30 juzuk dalam masa kurang dari 2 tahun. dan alhamdulillah semuanya telah dan sedang memperolehi ijazah sarjana muda. dalam bidang pilihan masing masing.. (akademik atau deeniah)

sebagi ibu bapa kita kena bettanggong jawab terhadap kelestarian kehidupan mereka dimasa depan. jangan tindakan kita menyebabkan mereka merasa kecewa.

biarlah masa depan mereka jelas kita bimbing dengan baik, jangan sebab ghairah kita nak ada anak yang hafiz, kita korbankan masa depan mereka. tanpa perlu.

saya bersetuju dgn tuan. Kita perlu lihat kemana minat anak disamping kita pupuk akhlak mereka. Islam itu tidak jumud, kita perlukan berbagai tenaga profesional yg mahir dlm bidangnya.

Jika menjadi doktor, jadilah doktor yg beriman, Jika engineer, engineer yg beriman, jika Pm , biarlah pm yg beriman dan seterusnya. Hatta jika dia minat menjadi askar sekalipun, jadilah askar yg beriman, tahu tujuan asal hidupnya.Hantar Anak ke Tahfiz..

Terima kasih...semoga bermanfaat..

Comments

  1. Asalam..imam as-syafee dihantar oleh ibunya pada usia 4tahun...,nak berjaya harus berkorban//kerana anak-anak kita amanah Allah swt...Anak2 kita juga adalah milik Allah swt..kita sebagai ibubapa hanya mencorakkany nya sahaja..., Anak saya umur 13 tahun baru masuk Tahfiz Talaqi Al-Quran dan Al-Kitab...
    Subhanallah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, sy betul tu..apa yang penting ibubapa haruslah sentiasa bersangka baik (husnuzon) dengan anak, secara taklangsung kita juga bersangka baik dengan apa sahaja yang Allah rancangkan. Terima kasih atas komen anda..:)

      Delete
  2. Hari yang baik: anda memerlukan pinjaman segera untuk menyelesaikan keperluan kewangan anda
    menawarkan pelbagai dari maksimum $ 5,000.00 hingga $ 10,000,000.00 pinjaman, kami
    boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik, dengan jaminan 100% dan kami
    juga memberi kredit kepada (. euro, pound dan dolar) kadar faedah
    berlaku untuk semua pinjaman gaji (3%), jika Anda berminat kembali
    kami melalui (mohanmendcompany01@gmail.com) dengan maklumat di bawah: penuh
    nama: Negara: Jumlah pinjaman Alamat: Tempoh: Umur: Jantina:
    Pekerjaan: nombor telefon: Terima kasih. Saya menanti tindak balas segera anda
      Whats aplikasi +919205646839

    ReplyDelete


  3. Good day: you need an urgent loan to solve your financial needs, we
    offer a range from $ 5,000.00 to $ 10,000,000.00 loan Max, we are
    reliable, efficient, fast and dynamic, with a 100% guaranteed and we
    also gives credit to (. euros, pounds and dollars) the interest rate
    applicable to all payday loans (3%), if you are interested get back to
    us through ( mohanmendcompany01@gmail.com ) with the information below: full
    name: Country: Amount of the loan Address: Duration: Age: Gender:
    Occupation: phone number: Thanks. I await your urgent response
    Whats app +919205646839

    ReplyDelete
  4. bagaimana pulak kalau ibu bapa yang bertanggapan jika menghantar anak-anak ke sekolah tahfiz tiada peluang yang cerah????

    ReplyDelete
  5. bagaimana pulak kalau ibu bapa yang bertanggapan jika menghantar anak-anak ke sekolah tahfiz tiada peluang yang cerah????

    ReplyDelete
  6. mari membaca buku sejarah awal kehidupan para ilmuan ulung tersohor..boleh dijadikan panduan..selebihnya tawakal dan redha atas ketentuanNya.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts