Pelajaran Penting untuk Muslims: Pelajaran 1-Surat Al-Fatihah dan Surat-surat Pendek

Salam semua! Here i'm so glad to share a few lessons that should be learned/practiced/powered by all Muslims. I got this pamphlet during my last visit to Makkah, alhamdulillah prepared by Imam 'Abdul'Aziz bin 'Abdillah bin Baz Rahimahullah..
Dalam that pamphlet terdapat  a very short and brief explanation regarding hal yang wajib diketahui oleh umat Islam khususnya tentang agama Islam.

Pelajaran 1: Surat Al-Fatihah dan Surat-surat Pendek
Di sini, Imam menyebut, semua Muslims perlu mengajarkan surat Al-Fatihah dan Surat-surat pendek seboleh yang mungkin, mulai surat Al-Zalzalah sampai surat An-Nas dengan cara talqin (mengikut guru), memperbaiki bacaan, hafalan, dan penjelasan berkenaan dengan hal-hal yang wajib difahami. So, jelas di sini, sebagai seorang Muslim yang wajib mendirikan solat lima waktu tahu membaca surat Al-Fatihah khususnya kerana surat tersebut merupakan surat yang wajib di baca di dalam solat kita. Sebagai muhasabah diri bagi pelajaran satu ini, adakah bacaan Al-Fatihah kita telah kita betulkan mengikut hukum tajwid dan sejauh manakah kita tahu akan makna bagi setiap bacaan kita???Renung-renungkanlah...

InsyaAllah, yang baik tentunya dari Allah...
Will do share pelajaran-pelajaran lain dalam post yang lain..
Salam Ramadhan..
Loves Hugs and Kissessssss

Comments

Post a Comment

Popular Posts