Sharing the Recipes- Kuih Cara Manis

Salam semua!Ni dah mengantuk sebab dah almost 11.00 pm.penat jugak today coz petang tadi gi round bangi, kononnya nak carikan kasut raya anakku Zahraa..tapi lupa, mana ada butik Crocs kat bangi rasanya..tp apa yang dirembat..banyak jugak..jubah untuk Zahraa, untuk Mommy dan untuk Nanny..hahaha..actually banyak choice jugak di Bangi PKNS berbanding di Shah Alam sebab rasanya Shah Alam memang banyakkkkkk sangat butik, tp mungkin aku rasa harganya tak berbaloi dengan kain yang dijual..more cheaper in Bangi here..sangattt seronok berjalan-jalan dengan encik suami tersayang dan anakku Zahraa...tapi hanya Allah saja yang tahu, betapa penatnya nak mengontrol Zahraa..

Okaylah, here to share again resipi untuk membuat kuih cara manis yang biasa dijual di bazaar. Kuih ni dah berkali-kali dah dibuat sebab sangat lah lembut dan sedap..memang ada jaminan lah!

Bahan-bahannya...
Tepung Gandum dalam 1/2 cup
Santan 1 cup (tak terlalu pekat)
Telur 1 biji
1-2 drops pewarna hijau/jus pandan (here i only used pewarna coz tak ada jus pandan)
1/2 tsp garam
Gula

Cara-cara membuatnya....
Mula-mula gaulkan santan with tepung dan garam sehingga sebati. Masukkan telur dan pukul lagi dalam 2-3 minit. Masukkan pulan pewarna/ jus pandan dan gaul hingga warna betul-betul sebati. Boleh tapis adunan jika terdapat ketulan.
Panaskan acuan dan letakkan sedikit minyak dalam setiap acuan. Kemudian tuangkan adunan ke dalam acuan dan masukkan gula. Kemudian tutup acuan dan biarkan masak 2-3 minit.
Hasilnya.....jeng!jeng!jeng!

Sorry babe!Silap amik photo, lupa masukkan SD card...alahai..next time i upload gambarnye..
Have a nice day!
Loves Hugs and Kissesssss

Comments

Popular Posts