Masalah Breastfeeding-apa TiPs..??

Salam all..
About a week jugak I tak update..ok..so topic for today ialah nak membincangkan benda2 common semasa penyusuan susu ibu...masalah ie sore nipples, sore lump and mastitis la...

1. Sore nipples...
Masalah ni ramai ibu yang alami..especially selepas beberapa hari penyusuan, bila baby dah mula nak menyusu dengan lebih kerap, kadang-kadang nipple tu melecit/luka..
Biasanya punca sore nipples ni sebab lekapan mulut bayi tidak sempurna pada puting ibu..
So, cara pencegahan..just pastikan bayi dilekapkan dengan betul semasa breastfeeding, InsyaAllah..dapat dielakkan berlakunya sore nipples ni..

Ermm..ada jugak tips...lepas susukan bayi...sapukan beberapa titis susu ibu sendiri kat area puting luka tu untuk kurangkan rasa pedih...ada jugak yang sapukan nipple cream selepas penyusuan..boleh..cuma perlulah dibasuh dahulu sebelum next penyusuan ye...or..ada yang pakai breast shield untuk elakkan nipple bergesel dengan pakaian, so kurang geselan, kurang rasa kepedihan...

Saya pun pernah alami masalah ini terutama ketika penyusuan anak pertama, di mana pada masa tu, kurang lagi ilmu berkaitan penyusuan, dan walau pun ilmu boleh ditimba dari masa ke masa, praktikalnya tetap akan rasa sedikit lain..

Antara tips yang saya bincangkan kat atas tadi, saya cuma amalkan sapu susu ibu pada kawasan puting luka, alhamdulillah...kurang rasa pedih..saya beli jugak medela nipple cream dan ianya turut membantu..

2. Sore lumps..
Sore lumps ni atau kata lain, berlaku macam ketulan-ketulan pada breast ibu..dan ibu rasa berat, sakit pada breast..TAPI....jangan stop breastfeeding tau masa keadaan ini..jika stop, kadang2 boleh sebabkan lebih rasa sakit tu..

Oh ya..ketulan-ketulan ni terjadi sebab duktus susu/saluran susu tersumbat..
So apa tipsnya untuk masalah ni...
Boleh urut dulu breast..dari arah atas ke bawah ke arah puting sebelum atau semasa penyusuan..atau...boleh jugak letak warm cloth dulu...untuk kembangkan duktus yang tersumbat tu, tuam-tuam sikit kawasan ketulan yang bengkak tu...InsyaAllah ianya membantu tau..

3. Mastitis..
Oh..ini dah dikira breast infection..
Ia ekoran dari sore lumps tadi...yang tidak surut2..then berlarutan sampai si ibu ada simptom flu atau demam...dan biasanya pada kawasan ketulan tu akan rasa sakit-sakit..
Kalau sekiranya dah demam, segeralah ibu pergi berjumpa medical practitioner ye..supaya ianya tidak berlarutan...
Suka diingatkan...dont stop breastfeed ur baby at this time..boleh teruskan penyusuan...
Dan..u may need to change ur diet a bit...
->kurangkan ambil makanan yang tinggi lemak
->dan juga kurangkan pengambilan makanan yang tinggi garam...
These may thickened ur milk dan boleh menambahkan sumbatan pada duktus susu tadi..

So...any supplement product yang boleh membantu saat ni...???
Ada tak...?
Based on my review...yes...memang ada..
Ibu juga boleh menambahkan LECITHIN di dalam diet semasa penyusuan, no worries, it is no harm to ur baby..Lecithin akan membantu dengan mengurangkan kepekatan susu dengan membekalkan lebih banyak polyunsaturated fatty acid kepada susu ibu..insyaAllah..dengan ini, milk akan kurang pekat (pekat dari segi kandungan lemak) dan flow lebih bagus..
Sedikit info berkaitan produk lecithin ini..

Kandungan utamanya adalah choline iaitu komponen kepada asetilkolin neurotransmitter yang berfungsi dalam penghantaran mesej/maklumat ke otak. 
Setiap soft gel mengandungi 520mg lecithin (sumber: Soy lecithin)

Nak tanya apa2...jangan segan silu ye...


Recommended dosage...?

Boleh inbox atau pm sy ye...012-5252304


Comments

Popular Posts