Hiburan Yang Melalaikan....

Salam all....

Alhamdulillah kan..kita diberi peluang lagi untuk bernafas harini...today nye topik...hanya untuk peringatan diri sendiri, dan seungguhnya ingat-mengingati sesama umat Islam tu amatlah digalakkan...

Tetiba teringat topik ni bukannya apa...
Semalam on the way balik dari Senawang, kitorang singgah la kat sebuah masjid kecil dalam kampung...(tak perasan lak apa nama kampung tu) sebab kitorang almost kehabisan minyak so nak mencari petrol station la kononya..

Rasa bangga pulak dengan penduduk kampung yang berusaha nak mencari ilmu agama...walaupun tiada ustaz yang datang mengajar atau baca kitab di masjid tersebut, tapi jemaah..masyaAllah...alhamdulillah...boleh kata ramai la...tahu tak apa diorang buat..???

JKK masjid pasangkan video ceramah...dan penceramahnya....Ustaz Kazim Elias..

Semua orang kenal kan ustaz tu...best dengar ceramah-ceramah dia...santai, lawak pun ada...hihi..dan isi kandungan juga mantap...(2 thumbs up)

Tersentuh jugak hati ni bila tengok kesepakatan penduduk masjid tu yang sedang menunggu waktu Isyak sambil khusyuk dengar ceramah Ustaz Kazim hanya dari video projektor yang dipasang...Tahniah JKK masjid!!!

So, lepas solat..takkan I nak keluar gitu je kan sementara orang lain tengah mendengar ceramah...so I pun dengar la sekejap ceramah beliau berkaitan topik hiburan yang melalaikan...

Memang betul apa kata ceramah tu...sekarang ni, banyak sangat hiburan yang melalaikan, dan orang pulak sanggup berhabis duit membeli TV yang mahal contohnya, disiapkan pulak dengan set home theathre (eh betul ke ejaan ni cam gini..)..ada juga yang sanggup bayar tiket konsert, mahal pun takpe sebab nak duduk depannnnn sekali nak tengok artis menyanyi, melalak...sanggup berhimpit-himpit dengan orang ramai, masuk ke dewan awal sehingga ketinggalan atau kelewatan waktu solatnya...yela...kalau siaran langsung bermula jam 8.30 sekalipun, bukan ke jam 7 dah start masuk dewan..then pintu dewan pulak tutup awal kan...erm..dunia..dunia..sangat menguji kita...semoga kita termasuk dalam golongan orang yang pandai dan bijak memilih hiburan berasaskan Islam..

Samalah jugak dengan siaran TV...
Tapi alhamdulillah...sekarang apa yang I nampak...sejak wujud siaran TV Alhijrah...Oasis (walaupun bukanlah Oasis 100%), lebih banyak pengisian agama dapat diterapkan..slowly la kan perubahan tu...dan ilmu tu hanya akan datang bagi orang yang mencarinya sahaja...kalau kita nak tunggu je dia datang memang idaklah kan...so cari..cari..slowly perubahan yang kita buat insyaAllah..dan jangan lupa, di samping tu kenalah sntiasa berdoa agar Allah tidak memalingkan hidayah yang Dia dah tunjukkan pada kita nanti...
(peringatan yang besar buat diri sendiri)...insaf sekejap..eh..jangan sekejap je tau!

Oklah..so kesimpulan bagi pengisian yang tak seberapa ni...kita sebagai hamba Allah yang naif..semoga kita sentiasa bijak memilih hiburan untuk kita, terutamanya untuk anak-anak...sesungguhnya apa yang buat sekarang akan ditonton oleh anak-anak...dan itulah apa yang diorang belajar...kalau hiburan yang salah kita pilih, dibuat pula menonton berama keluarga...dan akhirnya keseluruhan keluarga itu akan mendapat hiburan yang melalaikan...nauzubillah...

Ok, cheer up..mulakan hari ini dengan ucapan Bismillahirrahmanirrahim...semoga kerja I pada hari ini dan berikutnya akan mendapat keberkatan...:)

Peace Yeww!!

Comments

Popular Posts