Temperature kereta naik...[NAK BUAT APA..?]

Assalamualaikum..

Paniknya!!!!kereta tiba2 temperature naik gila2..sampai hujung meter!
Alamak..ada signal 'STOP' pulak minta sy stopkan kereta..
Mak ai..masa kejadian, sy masih dibulatan pahang, jalan tengah banyak kereta..
Almaklumlah..pagi2 orang nak pergi keja, kl pulak tu..
Memang jemla kan..
Lagi 5 minit nak sampai ke tempat kije..
Cam na ni..
Keta minta stopkan keta...
If stop kereta, memang sorry la takleh nak start balik..
So, dengan bertawakal..sy tekan minyak dan pecut kereta sampai ke tempat keja..dalam 200m dari tempat kejadian..
Panik jugak takut2 kereta berasap...

Alhamdulillah dah sampai, terus stop pada parking..
Terus saya call #suamisyurgasaya..
Suami saya minta tinggalkan kereta di tempat kerja dahulu..dan akan sama2 datang ambil esok hari...
Alahai..nk kena naik train ke ni...

Oh..nasib baik ada rakan sekerja yang nak tumpangkan saya!!

Esoknya..
Suami sy dan sy datang kembali untuk ambil kereta..
Dibuka nya bonet kereta..
Di check.
'Oh..air ni kering ni...
Tgk tong ni..kosong..patutla temperature naik...'

Saya mengiakan je sebab memang bab kereta saya ni tak faham sangat..heheh

Dan sy bantu penuhkan air dalam tong kosong ( memang perlu spare satu dalam kereta) untuk apa2 kecemasan..

Suami saya pesan, jika kereta masih panas, elakkan dari buka tong ni..kerana stim panas akan menyembur keluar..
Mungkin membahayakan kulit...

Ooooo...baru tau..ilmu baru..

Dah penuhkan tong..
Suami cuba drive balik dengan kereta ni, dan saya follow standby dari belakang...

Tiba2 suami saya call minta stopkan di satu stesen minyak..
Rupanya2...memang ada kebocoran...

Ok..maka dengan itu..di workshop la jawabnya..hehe..
So, kalau ada kecemasan, stopkan kereta pada tempat selamat..
Biarkan kereta sejuk dahulu..then buka bonet..
Check tong air...

Untuk pencegahan..sentiasa check kereta agar berkeadaan baik sebelum mula drive..

Comments

Popular Posts