Salam Maulidur Rasul!

Salam all!
Walaupun dah terlambat..tp memandangkan event penting untuk kita sebagai Umatnya, nak jugak I wish semua...
So apa yang korang lakukan pada hari tersebut?hari keagungan Nabi kesayangan kita...??
Seperti yang kita tau, apabila tiba hari tersebut, semua Umat Islam diseru untuk memperbanyakkan selawat keatas junjungan Nabi Muhammad S.A.W..insyaAllah semoga dengan apa yang kita lakukan dengan hati yang ikhlas akan dapat diberikan syafaat di 'sana' nanti...
Untuk anak-anak..seronok dapat lihat sambutan yang diadakan di sekolah...
Arman berselawat dan Zahraa pun sama la jugak..
Pendedahan awal ni sangat penting kan..alhamdulillah...
Mungkin boleh share lagi...kalau boleh praktikkan bedtime storytelling dengan menceritakan kisah kekasih kita kepada anak-anak..

Then..nak share ni...I terjumpa satu magazines yang memberikan few tips to instill Cintakan Nabi into our kids..
1) Travel with the Prophet
Macam mana nak buat..?? Cari map of Arabia, then minta kids draw or trace ..pada masa yang sama, kita perlula explain atau bercerita tentang perjalanan Nabi dari Mekah ke Madinah..yang penting, cerita berkaitan sejarah nabi ini haruslah kita study dulu supaya maklumat yang disampaikan kepada anak-anak tepat...insyaAllah

2) Wake up with the Prophet
As we know, Nabi Muhammad akan bangun pagi sebelum fajr untuk memuji Yang Maha Mencipta sambil mendongak ke langit serta membacakan ayat-ayat dari surah Al-Imran. So, kita perlulah encourage our kids to wake up early and perform this special prayer...(*sambil berfikir* cabaran bagi I jugak nanti sebab Zahraa dah biasa dengan sekolah petang, so pagi lambatlah dia bangun...tapi nak tak nak, I need to train her dari awal..insyaAllah)

3) Organize storytelling night
Ini boleh dilakukan sebelum tidur...just to share, antara waktu yang sangat bagus untuk menasihati anak-anak adalah sebelum mereka tidur...begitu juga sekiranya kita nak anak-anak kita mengingati sesuatu perkara, perlulah dibisik perlahan-lahan ke telinga anak sebelum dia tidur (time macam antara sedar tak sedar tu la kan..:)..ataupun leh jugak belikan kaset dan compile kan cerita2 Nabi dan mainkan masa dalam kereta dan sebagainya...

4) Sleep like Him
Nabi Muhammad mempunyai cara tidur yang agak unik..iaitu mengiring sebelah kanan dengan tangan diletakkan di bawah pipinya. Slain tu, Nabi Muhammad jugak akan pastikan tidurnya berwuduk..

5) Eat like Him
Kita boleh search apa makanan kesukaan nabi dan amalkan pemakanan tersebut di dalam family kita..mulakan dengan membuat senarai makanan yang disukai nabi dan boleh tampal di peti sejuk (untuk peringatan, hikhik)...so at least pastikan salah satu makanan kesukaan nabi dijadikan antara makanan utama in our daily life.

6) Play like Him
Nabi Muhammad sukakan kanak-kanak...dan bagi kanak-kanak 6 tahun ke bawah, mainlah bersama mereka kerana masa nilah dikira foundation untuk kukuhkan bonding dengan anak, so that they can obey/listen dengan kita...cuba gunakan teknik Nabi mengajar anak dalam hal ini..selain tu Nabi jugak suka bermain dengan isterinya seperti berkejar-kejaran...cewah..(En Husband..please listen eh..:D)

Oklah, thats all nak share untuk kali ni..
Selamat menyambut Maulidur Rasul...
Banyakkan selawat pada setiap masa bukanlah hanya pada hari yang tersebut sahaja...

Bye uolss

Comments

Popular Posts